Mazda LF / Ford 2.0 Duratec HE motor – típushibák és szerelési tapasztalatok
A Mazda L sorozatú motorcsaládjába tartozó négyhengeres benzines motorokat 2000-ben mutatták be, és azóta számos jól ismert modellbe került beépítésre, többek között:
- Mazda 3, 5, 6
- Ford Focus, Mondeo, C-MAX, S-MAX
- Volvo C30, S40, V50, V70, S80
Ezek a motorok alumínium blokkra épülnek, amelyeket öntöttvas hüvelyekkel láttak el, és a vezérlés lánchajtású.
Szelepvezérlés és felépítés
A motor egyik fontos sajátossága, hogy nincs benne hidrotőke – vagyis a szelepjátékot kézzel kell beállítani, ami időszakos karbantartást igényel.
A cikkben a Mazda LF-F7 2.0 literes változatát vizsgáljuk meg, amelyet egy 2007-es Mazda 5 modellből emeltek ki. Ez a motor a kisebb 1.8-as verzió nagyobb furattal rendelkező testvére – azonos alapokra épült, de nagyobb teljesítményt kínál.
Változatok és különbségek
A Mazda LF / Ford 2.0 Duratec HE motorból többféle változat létezik, amelyek elsősorban a következőkben térnek el:
- szívósor kialakítás
- szenzorok és vezérlőelektronika
- változó szelepvezérlés (egy vagy két vezértengelyen)
Ez azt jelenti, hogy egyes változatoknál fázisállítóval ellátott vezérműtengelyek vannak, míg másoknál egyszerűbb, fix szelepvezérléssel dolgozik a motor.
Ha hasonló technikai tartalmak érdekelnek, nézd meg a többi cikkünket is:
👉 Tippek és tanácsok a leggyakoribb motorhibákról
👉 1.4 HDi / TDCi motor tipushibák és javítás
👉 Ford 1.0 EcoBoost motor: gyakori hibák és karbantartás
Ha szeretnéd saját magad megjavítani autódat, foglalj időpontot nálunk:
Gyors időpontfoglalás itt
Áraink itt elérhetők
📲 Kövess minket a Facebookon is:
https://www.facebook.com/profile.php?id=61575723087340
Mazda LF / Ford 2.0 Duratec HE motor – típusok és motorkódok
Márka | Típusok / Modellek | Motorkód(ok) |
---|---|---|
Ford | Focus, Mondeo, C-MAX, S-MAX | AODA, AODB, AOBC, AODE, AOWA, AOWB, SYDA |
Mazda | Mazda 3, Mazda 5, Mazda 6, MX-5 III | LF-17, LF-18, LF-F7, LF-DE, LF-62 |
Volvo | C30, S40, V50, V70, S80 | CJBA, CJBB, TBBA, B4204S3 |
A Mazda LF / Ford 2.0 Duratec HE megbízhatósága és jellemző hibák
A Mazda 2.0 LF motor (más néven Ford 2.0 Duratec HE) általánosságban megbízható, strapabíró motor, amely minimális karbantartással is hosszú életű. A tapasztalatok szerint akár 500 000 km-t is kibír komolyabb felújítás nélkül.
Olajfogyasztás – tipikus öregedési tünet
Az egyik leggyakoribb panasz a magas futásteljesítményű példányoknál az olajfogyasztás növekedése. Ez jellemzően szelepszár szimeringek vagy dugattyúgyűrű kopása miatt következik be.
Fontos, hogy időben cseréljük a motorolajat, és figyeljünk a szintre – különösen hosszabb utazások előtt. Ha szeretnéd magad elvégezni az olajcserét, ajánljuk a „szereld magad” műhelyünket Budapesten, ahol modern felszerelés és emelő is rendelkezésre áll.
Lambdaszonda – rejtett hibaforrás
Gyakori jelenség, hogy a motor alapjáraton rázkódik vagy vészüzemmódba vált. Ennek gyakori oka a első lambdaszonda meghibásodása. A probléma általában csak diagnosztika során derül ki, ezért fontos időnként elvégezni egy alapos hibakód-olvasást.
Jobb oldali motortartó bak – erős vibráció
Szintén gyakori hiba a jobb oldali (hidraulikus) motortartó bak repedése vagy kiszakadása. Ilyenkor a motor rezgése közvetlenül a karosszériába jut, ami kellemetlen zúgást és vibrációt okoz.
Az eredeti bak ára körülbelül 150 USD (kb. 50 000–60 000 Ft), és kevés az utángyártott megoldás. Az utóbbi években viszont megjelennek a kínai licenc alapján gyártott minőségi hidrotartók, amelyek jó alternatívát jelenthetnek.
Üzemanyag-szivattyú és nyomásszabályozó hibák – Mazda 2.0 LF / Ford Duratec HE
A Mazda 2.0 LF / Ford Duratec HE motor egyik gyakori hibája az üzemanyag-szivattyú teljesítményének csökkenése. Ez leginkább gyorsításkor jelentkezik, amikor a motor nem ad le elegendő teljesítményt. A gyújtógyertyákon gyakran világosfehér vagy szürkés lerakódás figyelhető meg, ami szegény keverékre utal. Ilyenkor célszerű az üzemanyagrendszer nyomását ellenőrizni:
- Bekapcsolt gyújtás mellett az üzemanyagnyomásnak 3,6 és 4,5 bar között kell lennie.
- A gyújtás kikapcsolása után a nyomás nem csökkenhet 2 bar alá.
Ha a nyomás leesik, akkor valószínűleg a tankban lévő nyomásszabályzó hibásodott meg, amit érdemes cserélni.
Fojtószelep problémák

A fojtószelep a Mazda 2.0 LF / Ford Duratec HE motorban általában megbízható, de előfordulhatnak meghibásodások. Tipikus tünetek:
- A motor fordulatszáma ingadozik.
- A gázpedálra adott válasz hol normális, hol lusta.
- A motor vészüzemmódba lép, de újraindítás után ideiglenesen visszatér a normál működés.
A hiba mögött a fojtószelep pozícióérzékelője vagy a motorja állhat. Az érzékelő általában cserélhető, a motor pedig ügyes kezekben javítható. A pontos diagnózishoz érdemes multiméterrel ellenőrizni az alkatrészek működését.
PCV-rendszer (karternyomás szabályozás) – Gyenge pont
A motor egyik kevésbé ismert, de gyakori hibaforrása a PCV-rendszer egyik gumicsöve. A fojtószelep mögött található rövid gumicső, amely a szívócsövet köti össze a kartergáz-szelep (PCV) bemenetével, hajlamos hosszanti irányban megrepedni. Ennek következtében fals levegő kerül a szívórendszerbe, ami a fordulatszám ingadozását okozhatja. Érdemes ezt az alkatrészt rendszeresen ellenőrizni és szükség esetén cserélni.

🔧 Szeretnél saját kezűleg hibát keresni és alkatrészt cserélni? Használj modern eszközöket és bérelj emelőt vagy szerszámokat a MyAutószerviz önkiszolgáló műhelyben! Tekintsd meg árainkat: https://myautoszerviz.hu/araink/, vagy foglalj időpontot most!
📘 Olvass további motorproblémákról cikkeink között: https://myautoszerviz.hu/tippek-es-tanacsok/
📲 Kövess minket a Facebookon: https://www.facebook.com/profile.php?id=61575723087340
Vízpumpa – csendes szivárgás
A hűtőrendszer vízpumpája általában 80 000–100 000 km után kezd el szivárogni. Ilyenkor célszerű teljes vízpumpa-cserét végezni, amit akár Te is megtehetsz egy jól felszerelt csináld magad műhelyben. A szivárgást gyakran csak vizuálisan lehet észrevenni, mivel nem okoz azonnali túlmelegedést.
Ha érdekelnek más típusok is, olvasd el ezeket a cikkeket is:
- 1.6 CRDi motor tipushibák – Kia / Hyundai
- Ford 1.0 EcoBoost motor – lánc és turbó problémák
- 1.4 HDi / TDCi motor hibák és karbantartás
📲 Kövess minket Facebookon is – videók, tippek, műhelyi akciók:
facebook.com/MyAutószerviz
További tipushibák: Generátor, termosztát, EGR és szívósor
A Mazda LF / Ford Duratec HE motor több apróbb, de kellemetlen hibával is megkeserítheti a használatot, főként ha a jármű már túllépte a 150 000 km-es futásteljesítményt. Szerencsére ezek a problémák otthon vagy önkiszolgáló műhelyben is javíthatók.
Generátor – gyenge pont
A Mazda LF 2.0 motor generátorai nem tartoznak a legtartósabb alkatrészek közé. Sok autós már a garanciaidő alatt cserére kényszerült, jellemzően 100–150 ezer km körül.
A hiba egyik jele, hogy az alapjárat esik, amikor egyszerre több fogyasztó működik (pl. ülésfűtés, ablakemelő). Ilyenkor a generátor túlzott terhelést okoz a motornak. Ha ilyen jelenséget tapasztalsz, érdemes időben kivizsgálni a problémát – önkiszolgáló szervizünkben akár magad is kicserélheted az alkatrészt.
Termosztát – gyakori cserealkatrész
A motor lassú bemelegedése vagy tartósan alacsony hőfoka (különösen télen) szinte biztos jele annak, hogy a termosztát nyitott állapotban ragadt. A termosztát sajnos rendszeresen cserére szorul, így célszerű készülni rá.
Ha szeretnél spórolni, végezd el a termosztátcserét nálunk! Nézd meg árainkat itt.
EGR szelep – kormos gondok
A kipufogógáz-visszavezető rendszer (EGR) a Mazda 2.0 LF motorban sűrűn eltömődik kormos lerakódásokkal. Ilyenkor az EGR szelep nyitva maradhat, és a motor egyenetlenül jár, gyengül az alapjáraton és nehezebben gyorsul.
A jó hír: az EGR könnyen hozzáférhető és tisztítható. Az EGR csatornát sokan végleg lezárják, így megelőzve az újabb hibákat.

Szívósor – vákuumos vezérlés és meghibásodás
A szívósor összetett szerkezet a Mazda 2.0 LF motorban – tartalmaz örvényszelepeket és egy geometria-változtató szelepet, amelyek célja a motor hatékonyságának javítása különböző fordulatszámokon.
A hibák két fő területen jelentkeznek:
- Eltörik a vákuumaktuátor karjának rögzítése, így a szívósor geometriai változtatása nem működik. A motor gyenge lesz alacsony fordulaton.
- Elromlik az elektromos vákuumszelep (LF15-18-741), ami szintén hatással van a teljesítményre.
A rendszer másodlagos légbeömlő szelepe – a légszűrő előtt – hibásodhat meg, de ez nem befolyásolja a motor működését.

Ha már itt tartunk, nézd meg további részletes motorcikkeinket is:
- 1.6 TDCi motor: lánc és befecskendező problémák
- 1.8 TDCi motor: élettartam és fő hibák
- Kia / Hyundai 1.6 CRDi motor áttekintés
📲 Kövess minket Facebookon is, ahol hasznos videókat, akciókat és motorhibákra vonatkozó oktatóanyagokat osztunk meg:
facebook.com/MyAutószerviz
Viharszelepek és alapjárati szabályzó – szívósor hibák
A Mazda LF / Ford Duratec HE motorok egyik különlegessége az összetett szívósor – és sajnos ez egyben gyenge pontja is a konstrukciónak.
Viharszelepek – kattogás, kopás, károk
A Mazda 1.8 és 2.0 LF motorok örvényszelepekkel (viharszelepekkel) ellátott szívósorral készültek. Ezek célja, hogy kis és közepes terhelésnél a légáramot gyorsítsák, javítva a keverékképzést.
Sajnos a szelep tengelyének fémrúdja kilazulhat, és a műanyag perselyeket koptatja. Ennek eredményeként a motorban műanyag zörgés hallatszik – gyakran a 4. henger környékéről. A hibát ellenőrizheted: húzd le a vákuumcsövet a szívósorról (a 2. és 3. henger között), így kikapcsol a vákuumos aktuátor, és a szelep teljesen nyitott állásba kerül – a zaj megszűnik.
⚠️ Kritikus hiba: szelep beeshet a motorba
A 2000–2003 közötti modellek szívósora gyenge konstrukciójú volt. A tengely eltört, a szelep vagy annak darabjai beeshettek az égéstérbe, súlyos károkat okozva a dugattyúban, szelepekben vagy hengerfejben.
2003 után javított szívósor került beépítésre, de a műanyag perselyek itt is kopnak. A kopás elsőként mindig a 4. henger környékén jelentkezik.
Hogyan javítható?
- Eredeti Ford / Mazda perselyek elérhetők (cikkszám: 1317278 – 2 db)
- Örvényszelepek külön is cserélhetők (1317276 – 4 db)
- Népi megoldás: saját gyártású teflon vagy kaprolon perselyek
- Teljes eltávolítás nem javasolt, mert csökken a motor hatékonysága
👉 Ha zajt vagy teljesítménycsökkenést észlelsz, foglalj időpontot hozzánk egy gyors átvizsgálásra:
https://myautoszerviz.hu/foglalj-idopontot-gyorsan-es-egyszeruen-a-myautoszerviz/
Alapjárati szabályzó – ha a motor nem pörög fel
A szívósoron található fordulatszám-szabályzó szelep (IAC) feladata, hogy zárt pillangószelep esetén is megfelelő mennyiségű levegőt engedjen be. Ez a komponens általában megbízható és ritkán hibásodik meg.
Hiba esetén a motor:
- lefulladhat alapjáraton
- nem reagál megfelelően gázadásra hidegindítás után

Ha a fenti hibajelenséget észleled, önkiszolgáló műhelyünkben könnyedén megtisztíthatod vagy cserélheted a szelepet.
Ne feledd: nálunk nemcsak időt, de pénzt is spórolsz. Végezd el a szívósor felújítást saját magad, modern emelőkön, szerszámokkal, nyugodt környezetben.
Nézd meg a többi cikkünket is, ha más motorokról szeretnél tudni:
📲 Kövess minket Facebookon is, ahol videókkal, akciókkal és oktató tartalmakkal várunk:
facebook.com/MyAutószerviz
Változó szelepvezérlés, vezérműlánc és szelephézag-állítás – Mazda LF / Duratec HE motor
A Mazda 2.0 LF vagy más néven Ford Duratec HE motor idővel több technikai újítással bővült. Ezek egyike a vezérműtengely-fázisállító, a másik pedig a precíz szelephézag-állítás igénye. Mindkettő fontos szerepet játszik a motor teljesítményében és élettartamában.
Fázisállító (változó szelepvezérlés)
2005 és 2007 között jelent meg a szívóoldali vezérműtengelyen elhelyezett változó szelepvezérlő (VVT, vagy VCT). A Mazda 5 típusokban például csak 2007 szeptemberétől alkalmazták.
A fázisállító rendszer:
- hidraulikus elven működik
- vezérlését egy elektrohidraulikus szelep végzi
- megbízhatónak számít, csak ritkán hibásodik meg
Ha indítás után kattogó hangot hallasz, az a szabályozószelep szűrőjének eltömődésére utalhat. A probléma gyakran egyszerű tisztítással megszűntethető.
👉 Nálunk ellenőrizheted és tisztíthatod ezt is: Foglalj időpontot!
Vezérműlánc – mikor kell cserélni?
Bár a gyári ajánlás szerint a vezérműlánc élettartama megegyezik a motoréval, a valóságban ~250 000 km környékén már gyakran megnyúlik.
Jellegzetes tünetek:
- lánccsörgés indításkor vagy alapjáraton
- egy foggal történő átugrás is előfordulhat, szerencsére gyakran motorhiba nélkül

Ha ilyen hangokat tapasztalsz, ne várj – gyere el diagnosztikára.
Szelephézag-állítás – bonyolult és fontos
Ez a motor nem rendelkezik hidrotőkékkel, így a szelephézagokat manuálisan kell beállítani, általában 150 000 km-ként.
A beállítás menete:
- Zajok vagy teljesítménycsökkenés esetén érdemes ellenőrizni
- Először meg kell mérni a valós hézagokat
- Ezután a csészék (shim-ek) cseréjével lehet korrigálni
- A vezérműtengelyek kiszerelése szükséges
Ha elhanyagolják ezt a karbantartást:
- a motor rángat, csökken a nyomaték
- nő a fogyasztás
- súlyos esetben a kéttömegű lendkerék is tönkremehet
Ha otthon nem szeretnéd elvégezni, bérelj profi műhelyt:
👉 Szereld magad műhely árak
👉 Gyakori szerelési tippek
📲 Ne felejts el követni minket a Facebookon is:
https://www.facebook.com/profile.php?id=61575723087340
Hengerkopás és olajfogyasztás – Mazda 2.0 LF / Ford Duratec HE motor
A Mazda LF / Ford Duratec HE motor meglehetősen tartós konstrukciónak számít, de néhány ritka, ám súlyos probléma is előfordulhat a hengerekkel és az olajfogyasztással kapcsolatban – különösen nagyobb futásteljesítmény után.
Hengerek állapota és katalizátor problémák
A hengerperselyek (öntöttvas hüvelyek) általában jól bírják a használatot, de ritka esetekben már 100 000 km körül is előfordulhat hengerkopás vagy „karmolásos” sérülés. Ennek oka gyakran a katalizátor belső kerámiájának szétesése, amit:
- gyenge minőségű benzin
- vagy elhanyagolt karbantartás okoz.
A kerámiapor a motorba jut, ahol a hengerek és dugattyúk közé kerülve gyors helyi kopást idézhet elő.
🔧 Tartsd karban az autódat rendszeresen – itt foglalhatsz időpontot ellenőrzésre
Olajfogyasztás (olajégés) – miért jelentkezik?
A Mazda 2.0 LF egyik legismertebb és legköltségesebb problémája az olajfogyasztás, amit a leragadt olajlehúzó gyűrűk okoznak.

Miért történik ez?
- A dugattyúgyűrűk nem klasszikus kialakításúak: két vékony gyűrű és középen egy feszítőrugó.
- A dugattyúban nincsenek keresztirányú olajleeresztő furatok, így az olaj nem tud hatékonyan távozni.
- A gyűrűk és a dugattyú túlmelegszik, kokszosodnak, majd beragadnak.
- A következmény: akár 1 liter/1000 km olajfogyasztás.
Megoldás: dugattyúgyűrűk cseréje, esetleg a dugattyúk módosítása (átfúrás olajfuratokhoz).
Ha olajfogyasztást tapasztalsz: ellenőriztesd nálunk a motort
👉 Ha érdekelnek más motorhibák is, nézd meg ezeket is:
- Renault 1.5 dCi – olajfogyasztás és turbóhibák
- 1.4 TSI – vezérlés, gyűrűk és szelep problémák
- Ford 1.8 TDCi – klasszikus hibaelemzés
📲 Ne maradj le további hasznos cikkeinkről – kövess minket a Facebookon, és iratkozz fel a tippekért:
👉 https://myautoszerviz.hu/tippek-es-tanacsok/
Összegzés: Megéri a Mazda 2.0 LF / Ford Duratec HE motort választani?
A Mazda LF / Ford Duratec HE 2.0 literes motor egy időtálló, jól tervezett és meglepően strapabíró erőforrás, amit számos Mazda, Ford és Volvo modellben használtak. Az alumínium blokk, láncos vezérlés és a korrekt hengerfelépítés lehetővé teszi, hogy a motor akár 500 000 km-t is kibírjon főjavítás nélkül, ha megfelelően karbantartják.
Előnyök:
- Jó általános megbízhatóság.
- Láncos vezérlés – hosszú élettartam.
- Könnyen javítható, egyszerű szerkezetű motor.
- Megfizethető alkatrészellátás.
Hátrányok:
- Gyakori olajfogyasztás 200 000 km fölött a leragadt gyűrűk miatt.
- Vibrációs problémák (motorfelfüggesztés, szívósor).
- Szelepállítás szükségessége 150 000 km-nél – idő- és költségigényes.
- A régi típusú szívósor problémái (zörgő, törő örvénylapátok).
Kinek ajánljuk?
Az LF motor kiváló választás lehet, ha egy egyszerű, javítható és hosszú élettartamú benzinmotort keresel. Ha pedig problémát tapasztalsz – önkiszolgáló szervizünkben akár magad is elvégezheted az ellenőrzést vagy a javítást.
🔧 Foglalj időpontot szervizünkbe vagy nézd meg aktuális árainkat itt
További motoros cikkeink:
- 1.4 TSI motor: problémák és megoldások
- 1.5 dCi: mire figyelj vásárlás előtt?
- Ford 1.8 TDCi tapasztalatok
📲 Kövess minket Facebookon: facebook.com/myautoszerviz
Gyakori kérdések és válaszok
- Mely típusokon található meg a Mazda 2.0 LF / Ford Duratec HE motor?
A Mazda LF motor a Mazda 3, 5, 6, valamint Ford Focus, Mondeo, C-MAX, S-MAX és több Volvo modellen (pl. S40, V50) is megtalálható.
2. Mi a leggyakoribb hibája ennek a motornak?
A legelterjedtebb probléma az olajfogyasztás a beégett olajlehúzó gyűrűk miatt. Ez gyakran 200 000 km körül jelentkezik.
3. Kell-e vezérműláncot cserélni?
A vezérműlánc jellemzően 250 000 km-ig kitart, de idővel megnyúlhat, ami zörgést okoz.
4. Lehet-e tisztítani az EGR szelepet, vagy csak cserélni?
Az EGR szelep legtöbbször tisztítható és nem szükséges azonnal cserélni. Sok tulajdonos le is zárja ezt a rendszert.
5. Hol lehet ezt a motort alaposan átnézni vagy megjavítani?
A MyAutószerviz önkiszolgáló műhelyében profi környezetben saját kezűleg is végezhetsz olajcserét, motorvizsgálatot vagy akár szívósor-karbantartást.