Renault 0.9 TCe (H4B) motor – Megbízható a 3 hengeres turbós erőforrás?
A Renault 2012-ben mutatta be egyik legkisebb korszerű motorját, a 0,9 literes TCe-t (H4B motorkód), amelyet a Nissan-nal közösen fejlesztettek. Az alumínium blokkos, turbófeltöltéses motor a korszak modern technológiáit alkalmazza, és olyan modellekben található meg, mint a Renault Clio, Captur, Twingo, valamint a Dacia Logan, Sandero, sőt a Smart Fortwo és Forfour is (Mercedes-kód: M281.910). A Nissan Micra 5 modellnél HR09DET néven szerepel.
A motor különlegességei:
- DOHC hengerfej (két vezérműtengely) 12 szeleppel, de hidrotőkék nélkül
- Szívó oldalon vezérműtengely-fázisállító
- Lemezes vezérműlánc, mely elvileg a motor teljes élettartamára készült
- Állítható teljesítményű lapátos olajszivattyú
- Kiegyensúlyozó tengely nincs benne
- Teljesítmény: 90 LE vagy ritkábban 110 LE (TCe90 / TCe110 jelzéssel)
Ez a motor gyakorlatilag a 4 hengeres 1.2 TCe „levágott” változata. Míg az 1.2-es verzió komoly hírnevet szerzett magának – főleg olajfogyasztás miatt –, a 0.9 TCe kevésbé elterjedt, de épp ezért kevesebb panasz is érkezett rá.
Mennyire megbízható a Renault 0.9 TCe motor?
A 0.9 TCe megbízhatóságát gyakran az 1.2 TCe motorral vetik össze, amely 2012–2016 között tömeges panaszokat váltott ki Európában extrém olajfogyasztása miatt. A gyártó sosem ismerte el hivatalosan az okokat, de valószínű, hogy a probléma a dugattyúgyűrűk kialakításában és a túl hosszú, akár 30.000 km-es olajcsere-intervallumban keresendő. Már a gyártósorról kikerülve is sok motor fogyasztotta az olajat.
A Nissan külön technikai leírásban említi, hogy az alacsony fordulaton tapasztalt túl alacsony szívócső-nyomás is hozzájárulhat a fokozott olajfogyasztáshoz. Ennek kezelésére szoftverfrissítést vezettek be, illetve az elhasználódott motorokat garanciában cserélték – de ez főleg a nyugat-európai piacra volt jellemző.
Kelet-Európában, például Magyarországon, a helyesen karbantartott 0.9 TCe motorok általában jóval megbízhatóbbnak bizonyulnak. A titok valószínűleg a 10.000 km-es (vagy sűrűbb) olajcsere-intervallumban rejlik, ami meghosszabbítja az élettartamot.
Milyen problémák jelentkezhetnek?
A MyAutószerviz csapata egy 2013-as Dacia Sandero Stepway típusú autót vizsgált, amelynél kompresszióproblémák merültek fel. A következő részben részletesen bemutatjuk a motor szerkezetét, és megosztjuk, mire kell figyelni, ha ilyen erőforrással rendelkező autód van.
Ha nem vagy biztos abban, mire figyelj a saját motorodnál – foglalj időpontot nálunk:
Időpontfoglalás – gyors és egyszerű!
🔧 Tippünk: Ha ilyen típusú járműved van, és saját kezűleg szeretnél olajat cserélni, ellenőrizni a motor tömítéseit vagy tisztítani az EGR szelepet – a MyAutószerviz önkiszolgáló műhelyében minden eszköz és emelő rendelkezésedre áll! Segítünk a motorod állapotának megítélésében is.
Fojtószelep
A TCe 90 motor fojtószelepháza nagy, öntött alumíniumból készült. A szervófedél szegecselve van, valószínűleg azért, hogy ne lehessen könnyen szétszedni. Ennek ellenére ezek a szegecsek könnyebben eltávolíthatók, mint egy ragasztott vagy zárt burkolat. A TCe90 motoroknál eddig nem jelentkezett komolyabb probléma a fojtószeleppel kapcsolatban. Hidegindításkor, télen előfordulhat alapjárat-ingadozás, amit ECU-frissítéssel lehetett orvosolni.
Üzemanyag-rámpa és injektorok
A 0,9 literes 3 hengeres TCe motor közvetlen befecskendezést alkalmaz, ezért az üzemanyag-rámpa egyszerű kivitelű. Egy nyomásszabályozóval van felszerelve, amely a felesleges üzemanyagot visszavezeti a rendszerbe. Ez a szabályozó eddig nem okozott gondot, és külön is cserélhető. A közvetlen befecskendezésű injektorok jól viselik a hazai üzemanyag minőséget, tisztításra ritkán van szükség.
Turbófeltöltő
A TCe90 motort egy Mitsubishi gyártmányú, TD02H2 típusú, kis tehetetlenségű turbófeltöltő segíti. Ez a turbó akár 1,05 bar túlnyomást is képes biztosítani, vákuumos aktuátor vezérli a lefúvószelepet. A turbina forró oldala egybe van öntve a kipufogókollektorral. Ez a turbó széles tartományban dolgozik, emiatt erősen terhelt. Hosszú élettartamához elengedhetetlen a gyakori olajcsere – ezt nálunk, az önkiszolgáló műhelyünkben is egyszerűen elvégezheted.
Hőcserélő problémák
Ritkán előfordulhat, hogy a hőcserélő megreped, és az olaj keveredik a hűtőfolyadékkal. Ez főleg garanciaidőn belül, alacsony futásteljesítménynél fordult elő. Ha az olaj emulzióssá válik, az azonnali figyelmeztető jel.
Változó szelepvezérlés (fázisállító)
A TCe 90 motor fázisállítója lapátos konstrukció, a belseje 5 kamrára oszlik. Bár alapvetően megbízható, néha indítás után kattogó hangot adhat ki – ez nem mindig utal meghibásodásra, de érdemes figyelni a hangra.
Vezérműlánc
A lánc élettartama erősen függ a vezetési stílustól és az olajcsere-intervallumtól. Akár 80 000 – 150 000 km után is zörgés jelentkezhet, amit a hidraulikus láncfeszítő részleges beragadása okozhat. A feszítő fogazott szerkezete időnként sérülhet, ami miatt nem tudja megfelelően feszíteni a láncot. Ilyen esetben a komplett szett (lánc, feszítő, vezetősínek) cseréje javasolt. Nálunk könnyedén elérhető minden szükséges szerszám a lánccsere elvégzéséhez.
Olajpumpa lánca
A TCe motorok külön lánccal hajtják meg az olajszivattyút. Ez a lánc is hajlamos lehet zörgésre, különösen, ha a vezérműfedél már levételre került, érdemes egyszerre cserélni a vezérműlánccal. Műhelyünkben biztosítjuk a szükséges eszközöket és emelőt, hogy saját kezűleg végezd el a javítást.
Olajfogyasztás
Bár Európában a TCe motorok hírhedtté váltak az olajfogyasztás miatt, Magyarországon – a rövidebb, 10 000 km alatti olajcsere-intervallum miatt – ezek a problémák ritkábbak. Ettől függetlenül egyes motorok akár 1–1,5 liter olajat is fogyaszthatnak 1000 km-en. Felújításra nincs lehetőség, mivel a TCe motorhoz nem kaphatók javítókészletek (dugattyú, gyűrű, csapágy). Ezért a megelőzés a kulcs – rendszeresen cserélj olajat és használd a szereld magad műhelyünket a biztonságos karbantartáshoz.
✅ Tipp: Ha nem vagy biztos abban, mire figyelj a saját TCe motorodnál, foglalj időpontot a My Autószerviz önkiszolgáló műhelyébe, és lépésről lépésre segítünk!