Mennyire megbízható a Mercedes A- és B-osztály motorja? – M266 motor bemutatása
Ha egy Mercedes A-osztály (W169) vagy B-osztály (W245) van a birtokodban, akkor szinte biztos, hogy a motor keresztben került beépítésre, erőteljes előredőléssel. Ez a konstrukció a „szendvics-platformnak” köszönhető, és komoly követelményeket támaszt a motor felépítésével szemben. Korábban már részletesen bemutattuk az OM640 dízelmotort, most pedig nézzük meg a benzines változatot: a M266 sorozatot.
Ez a motorcsalád három fő változatban készült:
- 1.5 literes (A150) – 95 LE
- 1.7 literes (A170) – 116 LE
- 2.0 literes (A200) – 136 LE
Ezekhez jön még egy turbófeltöltős változat, amely szintén 2.0 literes, de már 193 lóerő leadására képes.
A motor alumíniumból készült blokkal rendelkezik, amelybe öntöttvas perselyeket építettek. Egy vezérműtengely működteti a nyolc szelepet, a vezérlésről láncos vezérlés (láncos vezérműszíj) gondoskodik. A hengerek lökete különböző a változatoknál, és a motorok viszonylag magas, 11:1-es sűrítési aránnyal dolgoznak.
Nincs légtömegmérő – helyette a szívott levegő nyomását és hőmérsékletét érzékelők figyelik.
Megbízható a Mercedes M266 motor?
Általánosságban elmondható, hogy a Mercedes M266 benzinmotor egy jól sikerült konstrukció, kevés meghibásodással. Bár a karbantartás néha nehézkes (például gyújtógyertya-csere), az igazi gondokat nem a motor, hanem inkább a CVT váltó vagy a rozsda okozza.
Benzinpumpa a tankban
A járműben egy merülő típusú elektromos szivattyú található, amely idővel (általában 200.000 km felett) egyszerűen felmondhatja a szolgálatot. Ilyenkor a teljes üzemanyagtartályt le kell szerelni a cseréhez.
Fontos: nem mindig maga a pumpa hibás, lehet, hogy csak a hozzá tartozó relé romlik el – ezt viszont a belső biztosítéktáblánál könnyen lehet ellenőrizni.
A gyenge benzinpumpa jelei:
- Indítás után az autó pár másodperc múlva lefullad
- Csökken a motor teljesítménye
- Hibakódok jelennek meg (rossz keverékképzés miatt)
Ha ilyet tapasztalsz, érdemes szakemberhez fordulni vagy saját kezűleg utánanézni egy önkiszolgáló autószervizben.
Olajszivárgás
Ritkán, de előfordul:
- Az olaj szivároghat a kartertömítés vagy a motor és a hőcserélő közti tömítés mentén.
Ezért is ajánlott időnként megvizsgálni a motort alulról is – például egy szereld magad műhelyben!
Generátor
Az A- és B-osztályú Mercedesek benzines motorral ellátott változatai egy intelligens, szabályozható generátorral rendelkeznek, amely folyamatos kapcsolatban áll az ECU-val (motorvezérlő egység), és önellenőrzést is végez. Ha az akkumulátor töltöttségi szintje megfelelő, a generátor automatikusan csökkenti a töltési feszültséget alapjáraton – ezzel jelentősen mérsékli az üzemanyag-fogyasztást.
Ez a korszerű megoldás azonban a generátor élettartamát is rövidíti. A tipikus hiba: villogó figyelmeztetések a műszerfalon, amelyek elégtelen töltést jeleznek. Ha ezeket figyelmen kívül hagyod, hamar lemerülhet az akkumulátor, és az autóban lévő rendszerek véletlenszerűen leállhatnak – végül pedig az autó teljesen megáll.
👉 Ha ilyet tapasztalsz, érdemes mielőbb elvégezni egy gyors generátor diagnosztikát – például nálunk, a MyAutószerviz önkiszolgáló műhelyében.
Klímakompresszor
A klímakompresszor kuplungja gyakran problémás:
- A csapágy idő előtt elhasználódhat
- Ennek következményeként a kuplung megakadhat (beragadhat)
- Ez zörgő, kopogó hangot ad vezetés közben
Ha ilyesmit hallasz, az azonnali beavatkozást igényel, különben a klímarendszer további károsodást szenvedhet.
Főtengely pozícióérzékelő
Bár maga az érzékelő megbízható, gyakran előfordul, hogy a hozzá vezető kábel megsérül vagy elszakad. Ilyenkor a motorvezérlő hibakódot generál, ami a szenzor hibájára utal.
Tipp: cserét csak akkor végezz, ha a kábelezés is átvizsgálásra került – gyakran csak érintkezési hiba áll a háttérben.
Hidraulikus szíjfeszítő
A hidraulikus szíjfeszítő sajnos szintén egy gyenge pontja az M266 motornak. Gyakran idő előtt tönkremegy, és nem tudja biztosítani a megfelelő szíjfeszítést. Ennek eredményeként:
- A szíj csúszni kezd
- A generátor nem forog megfelelően
- Tipikus nyekergő vagy csikorgó hang jelentkezik
Ha ilyet észlelsz, javasoljuk, hogy mielőbb látogass el önkiszolgáló szervizünkbe, és ellenőrizd vagy cseréld ki a szíjfeszítőt még időben.
Fojtószelep
Ha alapjáraton ingadozó fordulatszámot észlelsz, szinte biztos, hogy a fojtószelep szennyeződött. Ez nemcsak a motor működését befolyásolja, hanem hibakódokat is generál, amelyek a szelep hibás pozícióját jelzik.
A gyakorlatban előfordult már, hogy:
- a fojtószelep beragadt, ami indítási problémákhoz vezetett,
- vagy a helyzetérzékelő sávjai elkoptak a nagy futásteljesítmény miatt – ez esetben már nem lehet javítani, csak teljes cserére van szükség.
A tisztítás vagy csere után elengedhetetlen az adaptáció, amit szerencsére otthon is el lehet végezni, külön szoftver nélkül. Ehhez útmutatót is találsz blogunkban:
👉 Hogyan végezd el az autóalkatrészek újratanítását?
GyújtótrafókA M266 motor két darab dupla gyújtótrafóval rendelkezik, amelyek gyújtókábeleken keresztül csatlakoznak a gyertyákhoz. Ezek általában tartós alkatrészek, de:
- 200 000 km felett az szigetelés elöregedhet,
- és átütéses hibákat okozhat.
A tünetek: kihagyó gyújtás, remegő alapjárat vagy hibakód a motorvezérlőben. Ilyen esetekben javasolt a gyújtókábelek és a trafók ellenőrzése vagy cseréje.
Üzemanyag-befecskendezők (injektorok)
Az injektorproblémák szinte mindig az üzemanyag minőségéből fakadnak. Rossz benzin = lerakódás = pöfékelő, egyenetlen alapjárat.
A jó hír: az injektorok könnyen tisztíthatók vagy cserélhetők.
Arra figyelj, hogy:
- mindegyik injektorban két gumikarika van, és
- ezek idővel elveszítik a rugalmasságukat → szivárgás alakul ki.
Ezért ajánlott bizonyos időközönként karbantartani vagy cserélni őket.
Szívósor
A M266 motor két különböző hosszúságú csatornával rendelkező szívósorral működik, amelyek között egy vezérelt szelep vált. A rendszer lényege, hogy:
- az alacsony fordulatszámnál hosszú csatorna segíti a nyomatékot,
- 1500 és 4300 fordulat/perc között a rövid csatorna nyílik, optimalizálva a teljesítményt.
Ha ezzel probléma van (pl. leragad a szelep), a motor veszít a dinamizmusából.
Vezérműlánc
Ez a motor egy egyszerű, egysoros láncos vezérlést kapott, amely normál esetben akár 400–500 ezer km-t is kibír.
De a tapasztalat azt mutatja, hogy:
- egyes esetekben a lánc megnyúlik,
- vagy extrém esetben elszakad (ritka).
Figyelmeztető jel a hidegindítás utáni hangos csörgés. Ha ez jelentkezik, ideje ellenőrizni vagy cserélni a láncot.
Jó hír: a hidraulikus feszítő és a vezetősín nem igényel cserét – ezek nagyon tartósak.
Összegzés és tipp
A Mercedes M266 egy korszerű, viszonylag megbízható motor, de az apróbb alkatrészek – például injektor, gyújtás, fojtószelep – karbantartása elengedhetetlen a hosszú élettartamhoz.
Ha nem tudod, a Te autódnál mire kell figyelni, vagy szeretnél saját kezűleg utána járni a lehetséges problémáknak:
➡️ Gyere el a MyAutószerviz önkiszolgáló műhelybe, és segítünk lépésről lépésre!
👉 Foglalj időpontot itt: