Ford 1.0 EcoBoost

Ford 1.0 EcoBoost motor: felépítés, működés és fő jellemzők

A Ford 2011 negyedik negyedévében vezette be a forradalminak szánt 1.0 literes, háromhengeres EcoBoost benzinmotort. Ez a kis erőforrás ötvözi a turbófeltöltést, a közvetlen befecskendezést és a változó szelepvezérlést – mindezt a lehető legkompaktabb kivitelben.

A motor öntöttvas blokkal rendelkezik, nyitott hűtőcsatornákkal, ami gyorsabb bemelegedést tesz lehetővé, csökkentve ezzel a belső súrlódást és az energiafogyasztást. A hengerfej alumíniumból készült, a kipufogócsatorna integrálva van a fejbe. A hűtőrendszer két külön termosztáttal működik: egy a hengerfejben, egy a motorblokknál. Ezáltal a motor pár másodperc alatt üzemi hőmérsékletre melegszik.

Az EcoBoost motor érdekessége, hogy legtöbb változata nem használ kiegyensúlyozó tengelyt. Ehelyett a főtengelyen hat ellen­súly, a lendkeréken és az ékszíjtárcsán pedig további tömegek biztosítják a rezgéscsökkentést. Viszont azok a motorverziók, amelyek a 6 fokozatú 6F15 automata váltóval párosulnak (pl. a Focus 3 faceliftes változatánál), már kaptak kiegyensúlyozó tengelyt is.

A motorolajjal kenhető fogasszíjak hajtják a vezérműtengelyeket, amelyeken változó szelepvezérlés (fázisállító) található. A Bosch által fejlesztett üzemanyagrendszer akár 150 bar nyomással fecskendezi a benzint az égéstérbe közvetlen befecskendezéses elven, elektromágneses injektorok segítségével.

A motor egyik fő erőssége a turbófeltöltő, amelyet a Continental szállít. Ez egy kis tehetetlenségű turbó, amely akár 260 000 fordulat/percre is képes felpörögni. A feltöltő folyadékhűtéses rendszerrel van ellátva, és egy külön elektromos vízpumpa még a motor leállása után is biztosítja az utóhűtést.

Gyakori problémák a Ford 1.0 EcoBoost motorral

Túlmelegedés – a legkritikusabb hiba

A szereld magad javítások során az egyik legfontosabb dolog, amit ellenőrizni kell, az a hűtőrendszer állapota. A Ford 1.0 EcoBoost egyik legismertebb hibája a hűtőfolyadék szivárgása, különösen a turbófeltöltő patronjából. Ez a probléma leginkább a 2011–2013 közötti évjáratokat érintette, amikor még gyengébb minőségű, nem megerősített hűtőcsöveket használtak.

Ha a hűtőfolyadék elfogy, a motor gyorsan túlmelegszik, ami sok esetben a teljes motorcsere szükségességéhez vezetett. A szerencsésebb modellekben a megerősített, fémhálós cső már jobban bírta a nyomást és a hőt.

Szintén gyakori probléma az expanziós tartály repedése – ezek a Ford modellekben hajlamosak az elöregedésre. A Ford később korszerűbb zárósapkát vezetett be a tartályhoz (5193938 cikkszámmal), amelyet érdemes beszerezni akár az önkiszolgáló autószervizünkben történő cseréhez is.

Termosztát – kétkörös védelem

Bár a termosztátokat ritkán hibáztatják a túlmelegedésért, az 1.0 EcoBoost-nál külön figyelmet érdemel a két külön termosztátos rendszer. Az egyik termosztát a hengerfej hátsó részén található egy műanyag elosztóban, míg a másik a blokk oldalán, a kipufogóleömlő közelében.

Ha a motor nem melegszik fel rendesen, az gyakran termosztát problémára utal, amit könnyedén diagnosztizálhatsz egy csináld magad műhelyben Budapesten.

Turbófeltöltő – Continental gyártmány

A Continental turbófeltöltői megbízhatónak számítanak, azonban fontos megjegyezni, hogy az 1.0 EcoBoost motorok 100 és 125 lóerős változataihoz eltérő cikkszámú turbók tartoznak. Ezért ha csere vagy felújítás szükséges, mindig ellenőrizni kell a pontos típust.

Bár a turbinatengely ritkán hibásodik meg, a hangos fémes zaj – főleg újonnan – sok esetben a nyomásszabályzó szelep (wastegate) fém tányérjától származik. Ennek orvoslására a szelepet cserélni kellett.

A rendszeres olajcsere 10 000 km-ként jelentősen hozzájárul a turbó hosszú élettartamához – ezt otthon vagy az önkiszolgáló szervizünkben is könnyedén elvégezheted.

Jobb oldali motortartó bak – rejtett veszély

A motor kis mérete ellenére komoly rezgéseket képes átadni a karosszériának, főként akkor, ha a jobb oldali motortartó bak elhasználódik. A beépített rezgéscsillapító gumielem általában 100 000–150 000 km futás után feladja a harcot, és ettől kezdve az utastérben is érezhető a motor vibrációja.

Ennek cseréje egy tipikus autószerelő műhely bérlésével gyorsan elvégezhető, és nem igényel komoly szaktudást – egy újabb érv a “szereld magad” megközelítés mellett.

Rejtett hibák és szerkezeti problémák – Ford 1.0 EcoBoost

Repedés a hengerfejben – észrevétlen károk

Számos tulajdonos repedést tapasztalt a hengerfejben, pontosabban a kipufogócsatorna és a kipufogócső karimája találkozásánál. Ez a repedés kívülről sokáig nem észlelhető, és gyakran csak a hengerfej leszerelésekor derül fény a problémára.

A probléma oka legtöbbször a katalizátor eltömődése, amely miatt túlmelegszik a kipufogórendszer, és ez a hőterhelés szétválasztja az alumíniumötvözetet. Ez a típushiba főként a korai gyártású példányoknál fordult elő.

Nagynyomású üzemanyag-szivattyú (HPFP) – a tolóka kopása

Az 1.0 EcoBoost motorban a nagynyomású üzemanyag-szivattyú a kipufogó vezérműtengely hátsó részén található, és háromtüskés bütyök hajtja. A bütyök és a szivattyú között egy fém tolóka helyezkedik el – hasonló rendszer található az FSI/TFSI motoroknál is.

A probléma: a tolóka idővel elkopik, teljesen átszakadhat, így a motor először teljesítményt veszít, majd a keletkező fémreszelék súlyosan károsíthatja a motor belső elemeit.

Szerencsére ez a hiba ritkán fordul elő, de egy önkiszolgáló autószervizben Budapesten elvégzett időszakos ellenőrzéssel megelőzhető.

Szelepfedél deformáció – olajszivárgás forrása

A szelepfedél műanyagból készült, így a túlmelegedés hatására deformálódhat. A hő miatt létrejövő elhajlás következtében az olaj kiszivároghat a motor tetején.

Ha a szelepfedelet cserélni kell, érdemes egyúttal a vezérműszíj állapotát is ellenőrizni. A csináld magad műhelyeinkben ezt gyorsan és biztonságosan elvégezheted, mivel hozzáférés is adott az emelőhöz, világításhoz, és minden szükséges szerszámhoz.

Szelephézag állítás – nincs hidrotőke!

A 1.0 EcoBoost motor nem rendelkezik hidrotőkékkel, azaz a szelephézagot kézzel kell állítani. Ezt 240 000 km után kötelező elvégezni, de ajánlott már korábban is figyelni a szelepzajt.

A szelephézagot kalibrált tolókák cseréjével lehet beállítani – nem a legkényelmesebb megoldás, de jól bevált módszer.

Érdekességként: a kipufogószelepek szára nátriumtöltésű, hogy a hőleadás hatékonyabb legyen – ez a technológia főként a turbós motorok sajátossága.

További ismert hibák és karbantartási tapasztalatok

Hűtőfolyadék és motorolaj keveredése

A Ford 1.0 EcoBoost motorok egyik leggyakoribb és legsúlyosabb problémája a hűtőfolyadék és az olaj keveredése volt, különösen a 2015 előtti gyártásúaknál. A szivárgás oka az volt, hogy a vezérműburkolat könnyűfém házában lévő nyíláson keresztül elszökött a fagyálló, mivel a tömítés „farka” kilógott ezen a részen.

A Ford a problémát új típusú tömítéssel és hermetikus zárással oldotta meg. A 2015 utáni motorok már nem tartalmazzák ezt a kivágást, így azok megbízhatóbbnak tekinthetők.

Vezérműszíj – elmélet vs. valóság

A vezérműszíjat a Ford szerint 10 évig vagy 200 000 km-ig nem kell cserélni, mivel az motorolajjal van kenve. Azonban a valóságban 5 évente vagy 120 000 km környékén érdemes cserélni, mivel a szíjon repedések jelenhetnek meg, amelyek végzetes hibához vezethetnek.

A vezérműszíj cseréje során speciális rögzítőszerszámokra van szükség a vezérműtengelyek és a főtengely pozíciójának megtartásához. Ez a művelet önkiszolgáló autószervizben is elvégezhető, ha rendelkezel megfelelő tudással és szerszámokkal.

Hengerfej és hengerfejtömítés

A motor kompakt kialakítása miatt a hőterhelés nagyon magas, ami hajlamosít a hengerfej tömítésének hibáira. A rendszeres túlmelegedés a hengerfej eldeformálódásához vagy a tömítés kiégéséhez vezethet.

Gyakori tünetek:

  • gáz jelenik meg a tágulási tartályban
  • kompresszióvesztés
  • olajszivárgás a hengerfej tömítés felső részén

Súlyos esetben még a öntöttvas motorblokk is sérülhet a gázok kiáramlása miatt. Ezért érdemes már az első jeleknél diagnosztikát végezni – például egy csináld magad műhelyben Budapesten.

Olajnyomás hibák és olajszivattyú meghibásodás

Az 1.0 EcoBoost motorban gyakran vészjelzést ad a kenőrendszer: ha világít a piros olajlámpa, azonnal meg kell állni, mert a motor károsodhat.

Mi történik? A vezérműszíj kopásából származó por és szennyeződés bekerülhet az olajteknőbe, ahol lerakódva eldugíthatja az olajszívó csövet, ezzel blokkolva az olajellátást. Ezt megelőzheted a rendszeres szűrő- és olajcserével, amit nálunk olcsón és gyorsan elvégezhetsz.

Néhány esetben az olajszivattyú meghibásodik: a meghajtószíj fogai leválhatnak vagy a szivattyú beragadhat. Ez ritkább, de szintén fontos figyelni rá.

Felújíthatatlannak számít?

A Ford álláspontja szerint a főtengelycsapágyak leszerelése nem javasolt, mivel a csapágyhézagot csak gyárilag lehet pontosan beállítani. Ezért a hengerblokkot csak teljes egységként árulják.

Ennek ellenére sok ügyes szerelő talál utángyártott dugattyúkat és hajtórudakat, így a csináld magad javítás sem kizárt – különösen ha van hozzáférésed egy autószerelő műhely bérléséhez.

További hasznos cikkeink:

📬 Iratkozz fel hasznos tippekért: https://myautoszerviz.hu/tippek-es-tanacsok-onkiszolgalo-autoszerviz-budapesten/

Gyakran Ismételt Kérdések

Melyik modellekben található a Ford 1.0 EcoBoost motor?
A Fiesta, Focus, C-Max, Mondeo és Puma modellekben, valamint néhány Volvo és Mazda modellben is megtalálható.

Milyen gyakori problémák jellemzőek a 1.0 EcoBoost motorra?
Legismertebb hiba a vezérműszíj lebomlása és az ebből adódó olajszűrő-eltömődés, valamint hűtőrendszeri problémák.

Mennyire megbízható ez a motor hosszú távon?
Megfelelő karbantartással és időben cserélt vezérléssel sokáig megbízható, de elhanyagolt állapotban komoly költségekkel járhat.

Javítható otthon vagy szereld magad műhelyben?
Igen, sok karbantartási munka — például olajcsere, hűtőfolyadék-csere vagy szűrőcsere — elvégezhető saját kézzel, ha van megfelelő eszközöd.

Miért ajánlott a MyAutószerviz önkiszolgáló műhely?
Professzionális felszerelést, emelőt, szerszámokat és segítséget kapsz, így biztonságosan dolgozhatsz akár saját alkatrészekkel.