1.5 dCi (K9K) motor: Problémák, megbízhatóság és javítási tanácsok
A Renault–Nissan 1.5 dCi dízelmotor (kód: K9K) az egyik legismertebb és legelterjedtebb motor Európában. 2001 óta gyártják, és számos Renault, Nissan, Dacia és Mercedes-Benz (OM607/OM608) modellben megtalálható. A motor még ma is gyártásban van, Euro-6 verzióban, modern kipufogógáz-kezelő rendszerekkel felszerelve.
Felépítés és változatok
- Öntöttvas motorblokk
- Alumínium hengerfej, egy vezérműtengellyel, 8 szeleppel
- Fogazott szíjas vezérlés (vezérműszíj)
- Nincs hidrotőke, a szelephézagokat alátétekkel kell beállítani
- Common Rail befecskendezés:
- Delphi rendszerek (2001–2006)
- Siemens/Continental (2006-tól)
- Bosch (2015-től a legújabb változatokban)
A motor szívó és turbós változatban is készült. A legtöbb verzió turbófeltöltős, különböző teljesítményszintekkel, jellemzően 65–115 lóerő között.
Starter elhelyezkedése és blokk különbségek
A motor szerkezete évtizedek óta alig változott. Az egyetlen jelentős különbség a blokkban:
- A régebbi K9K motorokon az önindító (indítómotor) a tűzfal felőli oldalon van
- Az újabb verzióknál a hűtő felőli oldalon
Ez fontos szempont, ha motorblokkot vagy használt alkatrészt vásárolsz.
Mennyire megbízható a K9K motor?
Sokan kérdezik: „Zadír-e a K9K?” vagy „Megbízható ez a dízel?”
A válasz: igen, ha rendesen karbantartják.
- Ha 10 000 km-enként cserélik az olajat
- Ha minőségi üzemanyagot használnak
- Ha a szervizelést nem spórolják el
… akkor a motor 250–300 ezer kilométerig is bírja nagyobb felújítás nélkül.
🔧 Ha viszont elmarad az olajcsere vagy nem megfelelő az üzemanyag, akkor a következő problémák jelentkezhetnek: turbóhiba, dugattyúgyűrű kopás, EGR-eldugulás, stb.
📌 Tipp: A My Autószerviz önkiszolgáló műhelyeiben lehetőség van olajcserére, EGR-tisztításra vagy motor diagnosztikára is. Nézd meg áraikat itt vagy foglalj időpontot online.
Turbófeltöltő hibák és okok
A K9K motorokon a turbófeltöltő gyenge pont lehet, ha nem megfelelő az olajellátás.
- A 100 lóerő alatti verziókon nincs változó geometria, egyszerűbb turbók vannak
- A 105 LE feletti modellek már változó geometriás turbóval jönnek
- A turbók legtöbbször pneumatikus vezérlésűek
- A gyakori probléma a túlzott töltés („előfújás”), amit a beszorult geometria, hibás vákuumcső vagy szelep okozhat
Megelőzés:
- rendszeres olajcsere
- turbócsövek ellenőrzése
- vákuumvezetékek vizsgálata
Ha Te is szeretnéd saját kezedben tartani a motor karbantartását, gyere el a csináld magad műhelyünkbe! Segítünk minden eszközzel, emelővel és szaktanáccsal.
📩 Iratkozz fel blogértesítőnkre itt, és értesülj elsőként az új motorcikkekről!
Üzemanyag-rendszer: Delphi, Continental és Bosch a K9K motorban
A Renault–Nissan 1.5 dCi (K9K) dízelmotor három különböző befecskendező rendszerrel készült az évek során: Delphi, Siemens/Continental és Bosch. Ezek mindegyike megbízható, de saját karbantartási sajátosságokkal rendelkezik. Az alábbiakban bemutatjuk a legfontosabb tudnivalókat — különösen azoknak, akik önkiszolgáló autószerelő műhelyben terveznek csináld magad módon javítást vagy autószerviz bérlését.
Delphi rendszer (68–90 LE)
A régebbi 1.5 dCi motorok Delphi rendszerűek, főként 68–90 lóerős teljesítménnyel. Az elektromágneses injektorok (pl. 28232251) javíthatók és hosszú élettartamúak, ha eredeti Delphi üzemanyagszűrőt használunk.
Tipikus hiba: idővel levegő kerül a visszafolyó vezetékbe, ami miatt a motor nehezen indul, főleg hidegen. Ennek megoldása egy visszacsapó szelep beépítése az üzemanyag-visszatérő ágba.
🔧 Tipp: Ha szeretnéd ellenőrizni vagy kicserélni a szűrőt, nálunk biztosított minden szükséges eszköz — foglalj időpontot itt:
👉 Önkiszolgáló autójavítás Budapesten »
Continental rendszer (103–110 LE)
2006 után a nagyobb teljesítményű motorok (103–110 LE) már Siemens/Continental rendszerűek, piezoelektromos injektorokkal szerelve. Ezek érzékenyebbek, de pontosabbak is. Ha a piezoelem meghibásodik, az injektort csak cserélni lehet, viszont a mechanikai kopás javítható és a befecskendezés házilag is finomhangolható (pl. nyitási nyomás állításával).
🔍 Jellegzetes tünet: Hidegindításkor rövid ideig dadogó járás vagy „koppanás” gyorsításkor. Ez gyakran a piezoelem elhasználódására utal.
⚠️ További tanács: A piezoinjektorok állapotát multiméterrel is ellenőrizheted – az ideális ellenállás 200 kΩ körül van. A 3,8 µF feletti kapacitás szintén jónak számít.
Bosch rendszer (75–90 LE)
2012-től egyes Clio, Captur, Logan és Sandero modellekben már Bosch rendszerű K9K motorokat találunk. Ezek CP4S1 típusú szivattyúval működnek. Ez az alkatrész érzékeny az üzemanyaghiányra — ha gyakran mész alacsony üzemanyagszinttel, a szivattyú belsejében kopás és fémreszelék keletkezhet, ami hosszú távon drága javítást vagy cserét igényel.
Összegzés és ajánlás
A Renault–Nissan 1.5 dCi (K9K) motor üzemanyagrendszerét könnyen karban lehet tartani, ha betartod az alábbi szabályokat:
- Ne menj üres tankkal!
- Rendszeresen cseréld az üzemanyagszűrőt!
- Ellenőrizd az injektorokat hidegindítás után!
Ha saját magad szeretnéd elvégezni a diagnosztikát vagy injektor tisztítást, akkor gyere el a My Autószervizbe — nálunk mindent megtalálsz hozzá!
👉 Árakat itt találsz: Eszközbérlés árak »
👉 Tippek és útmutatók: Autójavítás blog »
👉 Iratkozz fel tippjeinkre: Tudásanyag és hírlevél »
Vezérműszíj: mikor kell cserélni?
A Renault–Nissan 1.5 dCi (K9K) motor vezérműszíjának csereperiódusa a gyártási év függvényében változik:
- a legelső motoroknál 60 000 km vagy 4 év,
- később 90 000 km vagy 6 év,
- a legfrissebb verzióknál már 180 000 km a hivatalos csereintervallum.
A szíjcserét otthoni körülmények között is el lehet végezni, de szükség van egy speciális rögzítőre a vezérműtengely pozíciójának biztosításához. A végső meghúzás előtt három csavart is ki kell lazítani a vezérműkeréken. A rögzítő segítségével azonban a tengely nem mozdul el.
➡ Ha ilyen munkát szeretnél végezni, bérelhetsz szerszámokat és emelőt is önkiszolgáló autószervizünkben: áraink megtekintése
Vízpumpa (hűtőfolyadék szivattyú)
A vezérműszíj hajtja meg a vízpumpát is. Ha eredeti alkatrészt használnak, a szivattyú akár 250 000 km-t is kiszolgálhat.
Szelephézagok beállítása
Ez a motor nem rendelkezik hidrotőkékkel, így nagyobb futásteljesítmény esetén (pl. 250 000 km felett) gyakran hallható szelepcsattogás alakul ki. A megoldás a szelephézagok beállítása tolóbetétekkel. Gyári értékek:
- szívószelep: 0,2 mm
- kipufogószelep: 0,4 mm
A vezérműtengely kopása és olajnyomás-problémák
Az egyik gyakori hiba a vezérműtengely (főtengely) kopása, különösen a 6–8. bütyök körül. Ez elsősorban azoknál a motoroknál fordul elő, amelyeknél:
- hosszabb ideig nem cseréltek olajat,
- alacsony olajszinttel üzemeltek.
Ha a tengely nyomáspontjai (ágyazás) megkopnak, csökken az olajnyomás az egész rendszerben, ami súlyosabb károkat is okozhat: például a hajtókarcsapágyak elforgása.
📌 Ez a probléma főleg a 2009 előtti motorokra jellemző. Ha már sérült a vezérműtengely, cserélni kell az olajszivattyút is.
Megnövekedett olajfogyasztás – mikor kell aggódni?
A K9K motorok normál esetben kevés olajat fogyasztanak. Ha mégis előfordul fokozott olajfogyás, annak három fő oka lehet:
- Turbófeltöltő meghibásodása
- Olajszivárgás a feltöltő hideg vagy meleg oldalán.
- Jel: olajcseppek az intercoolerben vagy a kipufogóban.
- Karternyomás-szabályozó rendszer hibája (VKG)
- Egyszerű teszt: zárd le a csövet a VKG és a szívótraktus között, majd gázadj.
- Ha megszűnik a füstölés, akkor a kartergázrendszer okozza az olaj bejutását az égéstérbe.
- Henger-dugattyú csoport vagy szelepszár szimeringek
- Ha hidegindítás után olajszagú a kipufogógáz, akkor a gyűrűk vagy szimeringek kopása lehet a hibás.
Szeretnéd ezeket az alkatrészeket átvizsgálni vagy olajfogyást diagnosztizálni?
Foglalj időpontot önkiszolgáló autószervizünkbe, és végezd el a munkát kedvező áron, professzionális környezetben:
➡ Időpontfoglalás gyorsan és egyszerűen
Vagy iratkozz fel blogértesítőnkre, és értesülj a hasonló motoros tippekről, cikkekről:
Tippek és tanácsok – feliratkozás
Főtengelycsapágyak (hajtókarcsapágyak) kopása – mire figyelj?
A Renault–Nissan 1.5 dCi motorok korai szériáinál gyakori jelenség volt a hajtókarcsapágyak elhasználódása vagy elfordulása, különösen olyan járműveknél, amelyeket Nyugat-Európából hoztak be. Ott ugyanis a hosszú, akár 30 000 km-es olajcsere-intervallum súlyosan igénybe veszi a kenési rendszert.
Ez a probléma különösen a 2009 előtti modellekre jellemző. Utána már megerősített csapágyakat szereltek a gyárban. Ha a csapágyakat már cserélték és az olajcserét 10 000 km-enként elvégzik, akkor 250 000 km-ig vagy még tovább is gond nélkül üzemelhet a motor.
🛠 Egy új csapágykészlet (gyári szám: 121508910R) ára kb. 70 USD, míg utángyártott változat akár harmadáron is kapható. A csapágyakhoz való hozzáférés egyszerű – csak az olajteknőt kell leszerelni. A hajtókarcsavarokat 20 Nm nyomatékkal, majd 45°-os szögben kell meghúzni.
Konstrukciós változás – kevesebb olajveszteség
Sokan úgy vélik, hogy a korai típusoknál a főtengelycsapágy, a vezérműtengely és az ágyazás fokozott kopását egy hibás olajcsatorna okozta, amely túl sok olajat irányított a láncfeszítőhöz. A későbbi blokkoknál (amikor az önindítót jobbra helyezték át) ezt a csatornát megszüntették, így a lánc csak a főcsapágy felől „csorgó” olajjal van kenve – ez elég is a megfelelő kenéshez.
Miért „dobja ki” az 1.5 dCi a szűrőt?
Több Renault, Nissan és Dacia modellnél – főként 2010 előtt gyártottaknál – előfordult, hogy az olajszűrőt kiszakította a helyéről vagy annak fém háza felpúposodott. Ez főként hideg időben jelentkezik, és oka a túl magas olajnyomás.
A hibát a nyomáscsökkentő szelep hibás működése okozza, amely a kenőolajszivattyúban található. Ha a szelep szennyezett olajtól vagy fémforgácstól megszorul, nem tudja szabályozni a nyomást. Az olaj ekkor a leggyengébb ponton – a szűrőn – távozik.
A hiba újra előfordulhat motorfelújítás után, ha nem gyári olajszivattyút használnak. A jelenség néha azonnal hallható olajzajjal jár. Ha azonban útközben történik, akkor csak a műszerfalon megjelenő piros olajnyomás-figyelmeztetés (olajkanna ikon) jelez.
Fontos tudni, hogy ez a figyelmeztetés csak akkor jelenik meg, ha az olajnyomás 0,3 bar alá esik, és a fordulatszám 1600 ford./perc fölött van – ez gyárilag így van beállítva.
Régi vs. új olajszivattyú – mi a különbség?
A Renault–Nissan 1.5 dCi motorhoz kétféle olajszivattyú létezik. A korai modellekben hagyományos fogaskerekes olajszivattyút alkalmaztak, amely megbízható, de fix nyomást biztosít, függetlenül a motor állapotától.
Az utóbbi években a gyártó áttért egy modernebb, lapátos (szárnylapátos) rendszerű olajszivattyúra, amely a cikkszám alapján: 150003395R. Ez a típus változó teljesítményű, vagyis a kenés intenzitása az olaj hőmérsékletétől függően automatikusan szabályozódik.
Miért jobb a modern lapátos olajszivattyú?
Hidegindításkor (pl. télen) az új olajszivattyú akár 4 bar nyomást is képes biztosítani alapjáraton, így a turbófeltöltő és más fontos alkatrészek már az első másodpercekben megkapják a szükséges kenést.
Meleg motor esetén az olajnyomás 1–1,1 bar körül stabilizálódik, ami ideális a hosszú élettartam szempontjából.
A gyári előírások szerint a motorban az olajnyomásnak minimum 0,8 bar értéket kell elérnie alapjáraton, míg 4000 ford./perc fordulatszámon legalább 3,4 bar az elvárt érték. Ezt manométerrel lehet pontosan megmérni, vagy szerelhető be külső nyomásérzékelő, amely kijelzőn mutatja az értéket a vezető számára.
Átalakítható a régi rendszer?
Igen! Az új, modern szárnylapátos olajszivattyú teljesen kompatibilis a régi motorokkal is. Egyetlen feltétel: szükség van néhány hosszabb rögzítőcsavarra a beszereléshez.
Ez az upgrade különösen ajánlott azok számára, akik sokat vezetnek városban vagy gyakran indítják hideg motornál a járművet.
Mikor érdemes olajszivattyút cserélni?
Ha a vezérműtengely, a hajtókarcsapágy vagy a turbófeltöltő már kopás jeleit mutatja, akkor a rendszer teljes helyreállításához ajánlott kicserélni az olajszivattyút is.
💡 Az önkiszolgáló autószervizünkben lehetőséged van akár egyedül elvégezni ezt a javítást, vagy kérni segítséget helyben!
➡ Jelentkezz be szerelésre itt
➡ Tekintsd meg árainkat
➡ További tippjeink az olajcseréről