kia hyundai crdi

Kia és Hyundai 1.6 CRDi (D4FB) motor: problémák és megbízhatóság

A 1.6 CRDi (D4FB) motor a koreai Hyundai-Kia csoport egyik legsikeresebb dízelmotorja, amelyet kifejezetten az európai piacra szánt modellekhez fejlesztettek ki. A motorcsalád több tagból áll (1.1, 1.4, 1.6, 1.7 liter), de a 1.6 literes négyhengeres változat vált a legismertebbé.

Gyártás és főbb jellemzők

A motor sorozatgyártása 2006 decemberében indult a szlovákiai üzemekben. Az évek során különböző teljesítményű változatok készültek:

  • 90 LE
  • 110 LE
  • 115 LE
  • 128 LE
  • 136 LE

A motor 16 szelepes, DOHC vezérlésű, hengerenként 4 szeleppel. A vezérlés láncos megoldású, nem szíjas, és kettős láncvezérlést alkalmaz.

Európai technológia koreai csomagolásban

A motor BOSCH Common Rail rendszerrel készült, CP1 H3 típusú nagynyomású szivattyúval. A levegőellátásért egy GT1544V változó geometriai turbófeltöltő felel, az szívósorban örvénycsappantyúk találhatók (swirl flaps), melyek célja az égés hatékonyságának növelése.

A 1.6 CRDi motor legnagyobb előnyei:

  • erős nyomaték kis fordulaton
  • kiváló fogyasztás
  • kompakt méret

Gyakori hibák: turbófeltöltő és töltőnyomás-érzékelő

Turbófeltöltő – kritikus hiba a korai évjáratoknál

A 1.6 CRDi motor legnagyobb gyengesége a turbó – különösen a 2006–2009 között gyártott példányokban. Az első generációs GT1544V változó geometriai turbók sok esetben már 30 000 km után tönkrementek, és ritkán élték meg a 100 000 km-t.

Szerencsére sok tulajdonos garanciában kapott új turbót, de a tapasztalat azt mutatja, hogy az esetek túlnyomó többségében:

  • fütyülő hang jelzi a közelgő hibát,
  • akár 10 000 km-en keresztül is tart, majd hirtelen meghal,
  • olajfogyasztás drasztikusan megnőhet (akár 400 g / 1000 km).

Ez olajhiányhoz és motorhiba kialakulásához vezethet. Ha a turbó az olajat a szívórendszerbe vezeti, akkor akár hidraulikus ütés (hidrotörés) is kialakulhat.

Szerencsére a 1.6 CRDi motoron az intercooler függőlegesen van elhelyezve, így az olaj nem azonnal jut el a hengerekhez – de a veszély valós.

A gyártó a problémát 2009 után orvosolta, valószínűleg ECU-szoftvermódosítással, amellyel a turbó kíméltebben dolgozik.

Töltőnyomás-érzékelő – elvágott vezeték = nincs teljesítmény

Sok tulajdonos számolt be arról, hogy a motor egyszer csak elveszíti az erejét, és olyan érzés, mintha nem működne a turbófeltöltő.

A hiba gyakran nem a turbóban keresendő, hanem a töltőnyomás-érzékelő (MAP-szenzor) vezetékében. Az érzékelőt feszes kábelköteg köti össze az ECU-val, és az állandó vibráció miatt el tud szakadni egy-egy vezeték.

Ez tipikus példa arra, amikor egy egyszerű hiba miatt drága cserét feltételezünk, holott a vezetéket újraforrasztva vagy kicserélve a motor újra tökéletesen működik.

Egy ilyen hiba a csináld magad műhelyben is gyorsan diagnosztizálható és orvosolható – nem szükséges hozzá márkaszerviz.

Üzemanyagrendszer, izzítógyertyák és vezérműlánc problémák

Common Rail rendszer – fő hibapont a nyomásszabályzó

A 1.6 CRDi (D4FB) motorban a Bosch által fejlesztett Common Rail rendszer található, amely javítható és viszonylag olcsón fenntartható. A befecskendezők ára elérhető, és a használt alkatrészek is működőképesek lehetnek.

A legtöbb problémát a nyomásszabályzó szelep okozza, amely az üzemanyag-elosztó csőre van szerelve. Ha meghibásodik, akkor túl sok üzemanyagot enged vissza a tankba, így a motor nehezen vagy egyáltalán nem indul.

Hogyan diagnosztizálható? Ha a nagynyomású szivattyú visszatérő ágát (visszacsövet) levesszük, és indítás közben üzemanyag áramlik belőle, akkor a szelep hibás, és az indításhoz szükséges nyomás nem épül fel.

Előszivattyú és visszafolyó csövek

Ritkán, de előfordul, hogy a kisnyomású előszivattyú (tartályban vagy a rendszer elején) elhasználódik, így csökken a betáplálás – szintén nehéz indulást okoz.

További gyakori hibák:

  • repedezett visszafolyó csövek a porlasztókon
  • szivárgó tömítések a csatlakozásoknál
  • laza vagy elöregedett bilincsek

Befecskendezők – csak kódolással működnek jól

A porlasztók tartósak, de cseréjük után mindig szükséges az egyedi kódok beírása (INJ kódolás). Ha ezt nem végzik el, akkor:

  • a motor hangos lesz (kopogás)
  • egyenetlen járás és hibás égés jelentkezik

Ezt csak professzionális diagnosztikai műszerrel lehet elvégezni – vagy keress fel egy önkiszolgáló műhelyt Budapesten, ahol segítünk a beállításban.

Izzítógyertyák – hidegindítás problémák

Ha a motor hidegen nehezen indul, és az indítás után világos füst távozik a kipufogóból, akkor szinte biztos, hogy egy vagy több izzítógyertya meghibásodott.

Ezek cseréje nem nehéz, de érdemes minden gyertyát ellenőrizni, és szükség esetén szettet cserélni.

Vezérműlánc – dupla lánc, dupla gond?

A vezérlés két láncból áll: alsó és felső lánc. A problémák főként a felső láncnál jelentkeznek, amely 120 000–150 000 km után megnyúlhat. A meghosszabbodásra jellemző:

  • zörgő, csattogó hang a motor felső részéből
  • Check Engine hibakód (időzítési eltérés)

Ha a lánc túl laza, akár átugorhat, vagy ledarálhatja a burkolatot, amivel fémszilánkok kerülhetnek a motorba.

A komplett csere (lánc + feszítő + vezető) kb. 300 euró, ugyanaz a szett használható a 1.1 / 1.5 / 1.6 CRDi motorokhoz.

Összegzés: Megéri a Kia/Hyundai 1.6 CRDi motort fenntartani?

A 1.6 CRDi (D4FB) egy sikeres és széles körben elterjedt motor, de korántsem hibátlan. A korai évjáratoknál a turbóproblémák, a vezérműlánc nyúlása és a nyomásszabályzó hibák komoly gondokat okozhatnak. Viszont ezek jól ismertek és megelőzhetők vagy javíthatók, főleg ha időben történik a karbantartás.

Ez a motor jó választás lehet:

  • ha dízel autót keresel városi és országúti használatra,
  • ha nem félsz a szereld magad típusú karbantartástól,
  • ha szeretnél spórolni a javítási költségeken egy önkiszolgáló műhelyben Budapesten.

További hasznos cikkek a blogunkról

👉 1.4 HDi / TDCi motor hibák és karbantartás
👉 Fékrendszer karbantartása otthon – biztonságos módszerek
👉 Kipufogó hiba jelei és javítása szereld magad módszerrel
👉 Akkumulátor áramveszteség mérése otthon multiméterrel

Kövess minket Facebookon!

Hamarosan érkeznek videók, technikai magyarázatok, tippek és trükkök!
Ne maradj le a kedvezményekről, új tartalmakról és műszaki leírásokról!

📲 Kövess minket: facebook.com/MyAutószerviz

Iratkozz fel, tanulj meg szerelni, és ismerd meg az autódat!

Gyakran Ismételt Kérdések

1. Milyen autókba került be a 1.6 CRDi (D4FB) motor?

Ez a motor megtalálható a Kia és Hyundai sok modelljében: Ceed, i30, i20, Rio, Venga, ix20, i40, Soul, valamint korai Accent és Matrix típusokban.

2. Mire érdemes figyelni használt 1.6 CRDi motor vásárlásakor?

Figyelj a vezérműlánc hangjára, a nehezen induló motorra, és kérj diagnosztikát a turbó és üzemanyagrendszer állapotáról. Használt autó vásárlásakor ezek tipikus hibapontok.

3. Mikor kell cserélni a vezérműláncot?

A lánc nyúlása jellemzően 120 000–150 000 km körül kezdődik. Ha zörgést hallasz hidegindításnál, haladéktalanul ellenőrizd a láncfeszítőt és a vezetőket!

4. Megbízható a Bosch Common Rail rendszer?

Igen, a Bosch rendszer általában jól javítható, és a porlasztók is tartósak. A fő hibaforrás a nyomásszabályzó szelep, ami hidegindítási gondokat okozhat.

5. Miért ideális a „szereld magad” műhely a 1.6 CRDi motorhoz?

Ez a motor szerelhető felépítésű: nincs kettős tömegű lendkerék az alacsonyabb teljesítményű változatokban, és sok hiba megelőzhető otthoni diagnosztikával vagy egy önkiszolgáló műhelyben Budapesten.