2.2 HDI (DW12) Peugeot - Citroen

A Peugeot–Citroën 2.2 HDi (DW12) motorok bemutatása

A DW12 kódjelű dízelmotor a 2 literes DW10 erőforrás továbbfejlesztett változata. A nagyobb teljesítmény és 2,2 literes hengerűrtartalom eléréséhez a mérnökök megnövelték a löketet, és 16 szelepes hengerfejet alkalmaztak. A motor modern turbófeltöltővel, változó hosszúságú szívócsonkkal és kiegyensúlyozó tengelyekkel készült, így javult a teljesítmény és a környezetvédelmi besorolás is.

Az első DW12 motort 2000-ben gyártották le. A 136 lóerős, 2,2 literes erőforrás a Peugeot 406 és a Citroën C5 modellekben jelent meg. Emellett készült 101 lóerős verzió is, melyet főként haszongépjárművekbe szereltek.

A következő lépés a kétturbós (biturbó) változat volt, amely szintén 2,2 literes, de már 170 lóerőt teljesített. Ez lett az első francia fejlesztésű dízelmotor, amely négyhengeres és dupla turbófeltöltésű. A későbbi években a DW12 család tagjai 150–204 lóerő közötti teljesítménnyel készültek, és nemcsak Peugeot és Citroën modellekben, hanem Ford, Mitsubishi és Land Rover típusokban is elérhetők voltak.

A 2.2 HDi motorok fő erőssége a megbízhatóság és a hosszú élettartam. Megfelelő karbantartással nem ritka a 400–500 ezer kilométeres futásteljesítmény. Ugyanakkor a kisebb meghibásodások gyakoriak lehetnek, és néhány tipikus motorhiba – ha nem kezelik időben – komoly javítási költségeket eredményezhet.

🔧 Ha Te is szeretnéd karbantartani vagy javítani a saját autódat, foglalj időpontot most:
👉 Foglalás a szereld magad műhelybe

📚 Nézd meg tippjeinket és más karbantartási útmutatókat:
👉 Autószerelési tanácsok és tippek blog

🏠 Vagy térj vissza a főoldalra:
👉 MyAutószerviz főoldal

Gyakori hibák a 2.2 HDi motor elektromos és vákuumrendszerében

A 2.2 HDi (DW12) motor egyik gyakori hibaforrása a motortérben található elektromos kábelezés elrendezése. A vezetékeket gyári módon kötegekbe és műanyag védőcsövekbe (gömbcső) helyezték, de a hosszú távú használat során ezek gyakran kidörzsölődnek vagy megsérülnek. Egy-egy vezeték szakadás akár a motor leállását is okozhatja – a legrosszabb pillanatban. Ezért a szervizekben gyakran szükséges az összes kábel, vákuumcső és elektromos szelep alapos átvizsgálása.

Bár a vákuumrendszer és az elektrovákuumos szelepek alapvetően tartósak, mégis előfordulhatnak meghibásodások. A vákuumveszteség vagy szelepmeghibásodás teljesítménycsökkenéshez, lassú gázreakcióhoz és gyenge nyomatékhoz vezet. Ezek a tünetek nemcsak gyorsításnál, hanem alapjáraton is jelentkezhetnek.

A DW12 motorral szerelt járművek tulajdonosai gyakran azért keresik fel a szereld magad műhelyünket, mert eltömődött szűrőt vagy hibás tömegmérőt (MAF szenzort) észlelnek. A turbófeltöltő változó geometriai mechanizmusa is gyakran beragad, vagy nem működik megfelelően az EGR szelep hibája miatt. Szintén jellemző hiba a repedt intercooler csövek miatti nyomásveszteség, amely szintén teljesítménycsökkenéshez vezet.

Miért nem indul a 2.2 HDi motor?

Az egyik leggyakoribb indítási hiba az üzemanyag-előszivattyú meghibásodása. Ha a motor nem indul, a szerelők először ezt az alkatrészt ellenőrzik. Jó hír, hogy ennek a cseréje viszonylag olcsó. Ha azonban a hiba máshol van, például az adagolóban vagy a nagynyomású rendszerben, a javítás már komolyabb költséggel járhat.

Ha ilyen tüneteket észlelsz a saját autódon, ellenőrizd magad a hibát, vagy foglalj időpontot műhelyünkbe:
👉 Időpontfoglalás most – MyAutószerviz

📚 További cikkeket és gyakori hibákról szóló útmutatókat itt találsz:
👉 Blog – Tippek és tanácsok autószereléshez

🏠 Vissza a főoldalra:
👉 MyAutószerviz.hu főoldal

A levegőelosztó rendszer hibái

A 2.2 HDi (DW12) motor egyik különlegessége a pneumatikus levegőadagoló (pneumodózator) alkalmazása a szívórendszerben. Ez a rendszer két különálló légcsatornát használ, amelyek független pillangószelepekkel működnek. Normál üzemben az egyik csatorna működik, míg a második csatorna csak akkor aktiválódik, ha a kipufogógáz-szűrő (DPF) regenerálása vagy a motor gyors felmelegítése szükséges.

A rendszer gyakori hibái közé tartozik:

  • A műanyag fogaskerekek kopása
  • A szeleptengelyek törése vagy berágódása

Ezeket a hibákat általában az alacsony minőségű műanyag alkatrészek idő előtti elöregedése okozza. Ha a DPF-et eltávolítják és elektronikusan kikapcsolják, a szelepek funkciója megszűnik, így a rendszer hiba nélkül működhet tovább.

Olajszivárgás a csatlakozásoknál

Egy másik jellemző hiba a motorolaj szivárgása a levegőelosztó csatlakozóinál. Az olaj a csöveken keresztül a indítómotorra (önindítóra) kerülhet, ami hosszú távon teljes meghibásodáshoz vezethet. Ezért fontos rendszeresen ellenőrizni az összes tömlőt és csatlakozást.

A hőcserélők problémái

A DW12 motor két különálló hőcserélőt tartalmaz:

  • Az első az EGR rendszer része, ahol a kipufogógázokat a hűtőrendszer (hűtőfolyadék) hűti.
  • A második hőcserélő a levegő melegítéséért felel, amikor az intercooler nem működik, például DPF regeneráció közben.

A leggyakoribb hiba: hűtőfolyadék szivárgás valamelyik hőcserélőnél. Bár nem gyakori, az egyik fő tünet a sűrű, szokatlan kipufogógáz, amely minden üzemi állapotban megjelenhet. Ez egyértelmű jele annak, hogy a rendszer javításra szorul.

Ha ilyen hibákat tapasztalsz, ne kockáztass – próbáld meg az ellenőrzést szereld magad módon vagy látogass el szervizünkbe:
👉 Foglalj időpontot most – MyAutószerviz

📚 Nézd meg blogunkat további hasznos cikkekért:
👉 Autószerelési tippek és hibák

🏠 Vissza a főoldalra:
👉 MyAutószerviz.hu főoldal

Főtengely szíjtárcsa (csillapítós tárcsa) hibái

A 2.2 HDi motorok minden változatán csillapítós főtengely-szíjtárcsát alkalmaztak. Magas futásteljesítmény esetén – különösen, ha az autót intenzíven használják – az alkatrész gumibevonata elöregszik. A szíjtárcsa belső és külső részei elcsúszhatnak egymáshoz képest, a motor működése közben kopogó vagy nyikorgó hang hallható. A megoldás: a szíjtárcsa cseréje egy megfelelő, új alkatrészre.

Olaj a szívórendszerben – szivárgás okai

A szívócsatornába jutó olaj szintén gyakori probléma. Ez leggyakrabban akkor fordul elő, ha a kartergázcső (szellőzőcső) megsérül. A DW12 dízelmotoroknál az 1 literes olajfogyasztás 100 000 kilométeren belül normális. Ha az olajfogyás ezt meghaladja, érdemes szakemberhez fordulni a hiba pontos megállapításához.

Turbó és szívócsatorna hibái

A DW12 motorhoz tartozó szívócsatorna örvény- és egyenes légcsatornákat is tartalmaz. Ezek szabályozására záró szelepeket (pillangószelepek) használnak. A 4HX kóddal jelölt motorok esetén ezek alapból zárt állapotban vannak, míg a 4HW változatoknál a csatornák lezárása alacsony fordulatszámon történik.

Gyakori hibák:

  • A szelepek működtetéséért felelős szervomotor gumi membránja megsérülhet vagy elszakadhat.
  • Ennek következménye: a vákuumrendszer hibája, ami miatt a turbófeltöltő túl nagy nyomással működik, hibakód is megjelenik a diagnosztikán.

Műanyag rudazat törése

Az egyik legkellemetlenebb hiba a műanyag vezérlőrudak törése a szívórendszerben. Gyakori a szelepgolyó vagy tengely kihullása, ami miatt a levegőellátás véletlenszerűen megszűnik vagy módosul. Ennek következménye a motorteljesítmény csökkenése, gyenge gyorsulás.

Tipp: ha a szívócsatorna szelepeit leprogramozzák vagy mechanikusan lezárják, sok esetben a motor tovább működhet hibamentesen, normál üzemmódban.

Ha hasonló problémákat tapasztalsz, látogass el önkiszolgáló szervizünkbe, és ellenőrizd magad a motor állapotát profi környezetben:
🔧 Időpontfoglalás – MyAutószerviz

📚 Olvasd el további cikkeinket a motorproblémákról és javítási tanácsokról:
👉 Tippek és tanácsok blog

🏠 MyAutószerviz.hu főoldal

Turbófeltöltő – gyakori hibák a 2.2 HDi motornál

A DW12 motoroknál Garrett GT1549P turbófeltöltőt használtak, amely különleges geometriaváltoztató rendszerrel rendelkezik. A turbinakerekeket körkörösen elhelyezett lapátok veszik körül, azonban ezek dőlésszöge nem változik. A lapátokat egy „zsolniknak” nevezett elem mozgatja tengelyirányban – ezzel szabályozva a gázáramot.

Ha a lapátok közelebb kerülnek a turbinakerékhez, nő a töltőnyomás. Ellenkező esetben a nyomás csökken – ezt az aktuátor mozgása biztosítja.

Gyakori hibák:

  • A leggyakoribb probléma a vezérlőkar elakadása, ami túl magas vagy túl alacsony töltőnyomást eredményez.
  • Emellett jellemző a csapágyak és tengely fokozatos kopása. Ennek jele a megnövekedett olajfogyasztás – akár 0,5 liter / 1000 km is lehet.
  • Ha az olajfogyás még nagyobb, a motor akár pár percen belül is tönkremehet.
  • Figyelmeztető jel a sípoló hang – ez a turbó közelgő meghibásodását jelzi.

EGR-szelep hibák és megoldásuk

A 2.2 HDi motorok EGR-szelepeinek diagnosztizálása viszonylag egyszerű, és jellemzően tipikus problémákkal találkozunk.

  • A leggyakoribb: a szelep beragadása, ami teljesítménycsökkenést okoz.
  • Ennek következménye: a jármű gyengén gyorsul, vagy nem reagál a gázpedálra.
  • Megoldás: a szelep kikötése (leblankolása) sok esetben megoldja a problémát újraprogramozás nélkül is.

Ha nálad is hasonló problémák jelentkeznek, látogass el önkiszolgáló szervizünkbe, és nézd meg a turbó vagy az EGR állapotát profi környezetben:
👉 Foglalj időpontot most – MyAutószerviz

📚 Nézd meg kapcsolódó cikkeinket:
Fékbetét csere otthon – lépésről lépésre
Olajcsere útmutató – csináld magad műhelyben
Antirangsor: a 10 legmegbízhatatlanabb dízelmotor 

🏠 Vissza a főoldalra

Befecskendezők cseréje – tipikus nehézségek

A DW12 motorok esetében gyakori probléma a befecskendezők kiszerelése. Ennek oka, hogy a fészkekben idővel nedvesség gyűlik össze, különösen Citroen és Peugeot modellek esetén, ahol a motortér védőburkolata gyakran hiányzik. A rossz vízelvezetés miatt a nedvesség korrózióhoz és „beragadáshoz” vezet, így az injektorokat csak nagy erőhatással lehet kiszedni.

A kiszereléshez hidraulikus kihúzót ajánlott használni. Ha a nyomás meghaladja a 12 tonnát, megnő a törés veszélye. Ennek elkerülésére érdemes a motort utólag burkolattal ellátni, amely megakadályozza a nedvesség bejutását. Ugyanakkor a izzítógyertyák eltávolítása is problémás lehet – ezek gyakran nehezen hozzáférhetők.

Vezérlés hibák – figyelj a szíjcserére

A 136 lóerő alatti 2.2 HDi motorok vezérlése fogasszíjas megoldással működik, ahol a vezérműszíj a nagynyomású szivattyút (TNV) is meghajtja. A szíj cseréje speciális eszközt igényel, mellyel a feszítési frekvenciát kell ellenőrizni a kipufogóvezérlő tengely és a szivattyú szíjtárcsái között.

  • Normál használat mellett a csereperiódus 160 000 km.
  • Megterhelő körülmények esetén ajánlott 120 000 km után cserélni.
  • A cserék során gyakran észlelhető motorolaj szivárgás.
  • A legsérülékenyebb pontok: a vezérműtengely- és főtengely szimeringjei.

Ha a Te autódban is DW12 motor dolgozik, nézd meg állapotát szervizünkben!
📆 Foglalj időpontot most »

📚 További hasznos cikkek:
Cseréld ki a fékbetétet otthon – lépésről lépésre
Mennyit spórolsz, ha saját magad javítod meg az autódat?
Top motorhibák – ezeket Te is felismerheted!

🏠 Vissza a főoldalra

Fogaskerekek elfordulása és vezérműlánc hibák – veszélyek a 2.2 HDi motorban

A 2.2 HDi motor egyik legsúlyosabb hibája a vezérműszíj alá jutó nedvesség, amely különösen a téli időszakban okoz problémát. A víz beszivárog a burkolat alá, megfagyhat a fogaskerekeken vagy a szíj fogain, és hidegindításkor a szíj átugorhat. Bár ez a motor elvileg „szabadonfutó” kialakítású (nem ütköznek a szelepek a dugattyúkkal), a gyenge himbák (rockerek) könnyen eltörhetnek. Ezek cseréje nélkül a motor nem lesz újra üzemképes.

A nagyobb gond a vezérműtárcsa (csillagkerék) elfordulása a vezérműtengelyhez képest. Ez gyakran 250 000 km feletti futásnál jelentkezik, különösen ha hidegindítás történik, vontatással próbálják beindítani a motort, vagy hirtelen terhelés éri. A hibát gyakran a P0340 hibakód jelzi – a vezérműtengely jeladó hibája. A következmény lehet szelepek és dugattyúk ütközése, törött rockerek, és teljes motorleállás.

A megoldás: a vezérműtárcsa és a vezérműtengely cseréje ajánlott, mivel a csillagkerék újrapozicionálása után sem garantált a tartósság.

Vezérműlánc hibák a korai változatoknál

A 2001–2002 között gyártott DW12 motorok egy gyengébb láncot kaptak, amely az emelővezértengelyt hajtja. A külső és belső láncszemek vastagsága csak 10 mm és 8 mm volt, ami gyors nyúlást és elszakadást eredményezett – jellemzően 200 000 km körül.

A későbbi változatokban a lánc megerősítésre került (12 mm / 10 mm), amely már 400 000 km-es futásteljesítményt is kibírt. A tipikus hibajelenség a csörgő, surrogó hang, indítási nehézség és teljesítményvesztés. Ilyenkor a lánc azonnali cseréje szükséges.

Gyanús hangokat hallasz indításkor vagy menet közben? Ne kockáztass!
📅 Foglalj időpontot a MyAutószervizbe »

📚 További kapcsolódó cikkeink:
Hogyan takaríthatsz meg évente akár 300 liter üzemanyagot »
Motorolaj szivárgás okai és megoldások »
Vezérműszíj csere tudnivalók »

🏠 Vissza a főoldalra

Tünetek és hibák a Bosch TDCI/TDI üzemanyag-rendszerben – DW12 motorok

Tüzelőanyag-szivattyú (TNGK/TNVD) problémák

A DW12 2.2 HDi motorok megbízható Bosch nagy nyomású tüzelőanyag-szivattyúval (TNGK) rendelkeznek. Bár a szerkezet ritkán romlik el, az idő múlásával jellemző lehet a tömítések elöregedése és szivárgása – különösen nagy hidegben vagy magas üzemi hőmérsékleten.

A megoldás: a tömítések és gyűrűk cseréje teljes tömítéskészlettel (szett). Szivárgás esetén a motor akár nem is indul be – ez gyakori tünet.

👉 Jelentkezz be szervizre »

Bosch porlasztók hibái és javítása

A Bosch injektorok is jellemzően tartósak, de a réz alátétek kiéghetnek, vagy az O-gyűrűk elhasználódhatnak. Ennek következtében kompresszióvesztés, kormos, olajos porlasztóaknák jelennek meg, és a motor nehezen indul melegen – különösen nyáron.

A meghibásodások oka gyakran:
– túltöltés,
– alacsony nyomás,
– szivárgás a visszafolyó csöveken.

A porlasztók egyszerűen cserélhetők, olcsón javíthatók, és szinte mindig újra működőképesek egy tömítéscsere után.

További cikkünk:
👉 Hogyan cserélj porlasztót magad? Lépésről lépésre »

Nyomásszabályzó szelep (reduktor szelep) problémák

A motor indítási problémái, ingadozó fordulatszám vagy menet közbeni lefulladás gyakran a reduktor szelep hibájára utalnak. Ez a TNGK (TNVD) egységbe van beépítve, és szerepe a megfelelő nyomás biztosítása az üzemanyag rendszerben.

A szelep tisztítható, és a legtöbb esetben nem szükséges cserélni. Fontos: a benne lévő fémszűrő háló nem távolítható el! Ennek hiányában a szennyeződések az egész rendszerbe kerülhetnek.

Gyakori eldugulás esetén a teljes üzemanyag-rendszert érdemes ellenőrizni.

Nem indul melegen az autód? Túl magas az olajfogyasztás vagy ingadozik az alapjárat?
👉 Foglalj időpontot most – segítünk diagnosztikával!

🏠 Főoldal »
Tippek, hogyan szervizeld magad »
Autószerelő műhely bérlés Budapesten – árak, helyszín, szolgáltatások »

Gyakran Ismételt Kérdés (GYIK)

1. Milyen gyakori hibák fordulnak elő a 2.2 HDi motor levegőelosztó rendszerében?
A 2.2 HDi motorok levegőelosztó rendszerében gyakori a műanyag fogaskerekek és tengelyek kopása, ami a fojtószelepek hibás működését eredményezi. Ez csökkenti a motor teljesítményét és a nyomatékot.

2. Miért fontos figyelni a 2.2 HDi motor hőcserélőire?
A DW12 motorban két hőcserélő található, melyek ritkán szivárognak. Ha azonban szivárgás történik, sűrű füsttel járó kipufogógáz utalhat rá, és ilyenkor azonnali szerviz javasolt.

3. Mik a 2.2 HDi főtengely csillapító tárcsa jellemző hibái?
Gyakran előfordul, hogy a gumibetétes csillapító tárcsa elhasználódik, ami csúszáshoz és kopogó hanghoz vezet. Megoldásként a tárcsa cseréje ajánlott.

4. Mitől csökken a turbófeltöltő élettartama a 2.2 HDi motorban?
A Garrett GT1549P típusú turbóban gyakori a tengelykopás és az aktuátor beragadása. Ez megnöveli az olajfogyasztást, és akár a motor meghibásodásához is vezethet.

5. Hogyan lehet megelőzni a porlasztócsúcsok beragadását a DW12 motorban?
A víz bejutása a porlasztókhoz a fő ok. Javasolt burkolat felszerelése, hogy a nedvesség ne jusson be, és így elkerülhető a befecskendezők szorulása.

6. Mennyi a vezérműszíj csereperiódusa a 2.2 HDi motorban?
Normál használat mellett 160.000 km-nél, de intenzív üzemnél már 120.000 km-nél ajánlott cserélni. A szimeringek körül gyakoriak az olajszivárgások.

7. Milyen gondot okoz a vezérműtengely csillag elforgása?
A csillag elforgása vezérléshibához, motorindítási problémához és akár dugattyú–szelep ütközéshez is vezethet. A megoldás a tengely és a csillag cseréje.

8. Milyen tünetei vannak az elhasználódott vezérműláncnak a DW12 motorokban?
A zajos működés, remegés és teljesítményvesztés jelezheti a lánc megnyúlását. A 2001–2002 közti gyártású modellek láncai gyakran 200.000 km alatt elhasználódnak.

9. Hogyan diagnosztizálható az EGR-szelep hibája a 2.2 HDi motorban?
Ha a motor nem gyorsul megfelelően, egyenetlenül jár vagy teljesítményt veszít, valószínű az EGR-szelep beragadása. Az EGR kikötése és programozása gyakori megoldás.

10. Mit érdemes tudni a Bosch befecskendezők hibáiról a DW12 motorban?
A Bosch befecskendezők hosszú élettartamúak, de előfordulhat tömítő alátétek kiégése, ami koromlerakódást és kompressziócsökkenést okoz. A javítás egyszerű és olcsó.