A legnépszerűbb motorok, amiket mindenki keres – Nézd meg nálunk is! MyAutószerviz – szereld magad!
Szereld magad – ezek a leggyakoribb motorhibák, amiket Te is megjavíthatsz önállóan
A MyAutószerviz önkiszolgáló autószerelő műhely célja, hogy segítsen Neked meghosszabbítani a motorod élettartamát – drága szervizszámlák nélkül. Ezért megvizsgáltuk, mely motorokat keresik a leggyakrabban a bontókban, és utánajártunk, milyen típushibák miatt kerülnek oda.
A jó hír: ezeknek a hibáknak a nagy része megelőzhető vagy javítható saját kezűleg – ha van hozzá megfelelő hely, eszköz és egy kis segítség. Nálunk ez mind adott.
Ebben a cikkben bemutatjuk:
és hogyan tudod őket karbantartani vagy javítani nálunk – akár vezérműszíj- vagy olajcsere formájában.
melyek a legnépszerűbb motorok (dízel és benzines),
mik a leggyakoribb meghibásodásaik,
Peugeot 2.0 HDI (DW10TD) – Megbízható dízel, ha jól karbantartod
Ismerős neked a 2.0 HDI motor? Ez a dízel erőforrás rendkívül elterjedt a Peugeot és Citroën személy- és haszongépjárműveiben. Számos változata létezik: a legelső verziók 8 szeleppel készültek (1998–2006), míg a modernebb, 16 szelepes változatok 2004-től egészen 2015-ig gyártásban voltak.
Mivel minden 2.0 HDI motor Common Rail befecskendezéssel működik, ez a típus mindig fejlett üzemanyag-ellátási technológiát jelent. A fiatalabb modellek már bonyolultabb kipufogógáz-kezelő rendszert is kaptak az egyre szigorúbb környezetvédelmi előírások miatt.
Miért cserélik gyakran ezeket a motorokat?
A leggyakoribb meghibásodási ok a vezérműszíj elszakadása. A Common Rail rendszerű motoroknál, ha a vezérlés szinkronja megszűnik, a dugattyúk könnyen ütközhetnek a szelepekkel, ami komoly mechanikai sérülést okoz. Ilyen esetekben gyakran olcsóbb egy bontott, keveset futott motor vásárlása, mint a meglévő motor teljes felújítása.
Megfelelő karbantartással hosszú életű
Ha azonban a tulajdonos rendszeresen ellenőrzi a vezérműszíjat, nem spórol az anyagminőségen vagy a csereidőn, akkor a 2.0 HDI motor akár 500 000 km feletti futásteljesítményt is könnyedén elérhet.
📍 Szeretnéd átvizsgálni vagy cserélni a Peugeot motorodat? Nálunk megteheted – szereld magad Budapesten, profi körülmények között!
👉 Tippek és tanácsok – MyAutószerviz önkiszolgáló szerviz
Mercedes-Benz 2.2 CDI (OM611, OM646) – Tartós dízelek, ha tudod, mire figyelj
A Mercedes másik nagy népszerűségnek örvendő motorja a 2.2 CDI, különösen a két korai változata: az OM611 (1997-től) és annak továbbfejlesztett verziója, az OM646 (2002-től). Ezeket a motorokat szinte minden Mercedes személyautóba beépítették a ’90-es évek végétől egészen 2010-ig — kivéve az S-osztályt, az A- és B-osztályokat, valamint a SUV-okat.
A leggyakoribb felhasználási területük a Sprinter kisteherautók, ahol ezek a soros négyhengeres motorok szinte elnyűhetetlen munkagépeknek számítanak.
Erős alapok – de nem törhetetlen
Az OM611 és OM646 motorok masszív konstrukcióval készültek:
- dupla vezérműlánc,
- öntöttvas blokk,
- hengerenként 4 szelep,
- Common Rail befecskendezés.
A személyautókban gyakori a turbo geometria elektromos aktuátorral, sőt egyes változatok kiegyensúlyozó tengellyel is fel vannak szerelve.
Hol kezdődnek a problémák?
Több ezer visszajelzés alapján ezeknél a motoroknál 400 000 km felett gyakori hiba a főtengely csapágyainak (főleg a főcsapágyak) elfordulása. Ennek fő oka a vezetési stílus:
Ha a jármű manuális váltós, és a sofőr alacsony fordulaton próbál gyorsítani magas fokozatban, az nagy terhelést jelent a főcsapágyakra nézve. Ez különösen a Sprinter modellekre jellemző, ahol akár 1 millió km-t is megfutnak, és a motort ez idő alatt 2–3 alkalommal is cserélik.
Sokan úgy vélik, hogy a probléma nem az olaj minőségén múlik, hanem azon, hogy a vezetők „fojtják” a motort. Ezeknél a dízeleknél jobb, ha gyorsításkor felpörgetjük őket a leszabályozásig, mintsem alacsony fordulaton szenvedtetjük.
A legrosszabb esetben a főtengely akár el is törhet – nemcsak az OM611-nél, hanem az OM646-nál is.
Figyelmeztető jelek – még időben
A tapasztalt tulajdonosok gyakran olajszűrő ellenőrzéssel próbálják megelőzni a nagyobb bajt: a csereciklus közepén eltávolítják és megvizsgálják az olajszűrőt. Ha fémpor vagy apró fémszemcsék jelennek meg benne, az a csapágyak kopására utal. Ilyenkor érdemes azonnal cserélni a főcsapágyakat – ez sokszor még megmenti a motort.
Ideális esetben a főtengely fészkét is ellenőrizni kell: ha ovális kopás alakul ki, az a csapágyak egyenlőtlen terheléséhez és további hibákhoz vezethet.
Ne csak az olajat nézd – az injektor is lehet halálos
A 2.2 CDI motor másik ellensége a befecskendező rendszer. Ha egy porlasztó nem a dugattyú mélyedésébe permetezi az üzemanyagot, hanem mellé, akkor a dugattyú túlhevülhet, megolvadhat vagy megrepedhet – ami súlyos sérüléseket okoz a hengerfalon.
📍 Nálunk a MyAutószerviz-nél ellenőrizheted, javíthatod vagy akár ki is cserélheted a Mercedes dízelmotorodat – önállóan, de szakértői támogatással.
👉 Tippek és tanácsok – MyAutószerviz önkiszolgáló szerviz Budapesten
Renault 1.9 dCi (F9Q) – Az első Common Rail-es Renault dízel, de figyelj az olajnyomásra!
A Renault következő népszerű motorja az 1,9 literes dízel (F9Q). Ezt nemcsak a Renault modelljeiben találjuk meg, hanem a 2000-es évek elején használták a Mitsubishi, Nissan, Volvo és Suzuki Grand Vitara (európai változat) járműveiben is.
Ez volt az első Renault motor, amely megkapta a Common Rail befecskendező rendszert. Klasszikus ’90-es évekbeli felépítése van:
- öntöttvas blokk,
- 8 szelepes hengerfej,
- szíjas vezérlés.
Miért megy tönkre ez a motor?
A leggyakoribb hiba a kenési rendszerhez kapcsolódik – konkrétan a motorolaj-szivattyú fokozatos elhasználódása. Ez csökkent olajnyomást eredményez, ami a hajtókarcsapágyak gyors kopásához vezet.
Ezért minden tulajdonosnak ajánlott rendszeresen – 3–5 ezer km-enként – ellenőrizni az olajszűrőt, nem található-e benne fémes csillogás vagy apró fémpor. Ezek a csapágykopás jelei.
A csere nem áll meg a csapágyaknál
Sajnos sok esetben nem elég csak a hajtókarcsapágyakat cserélni – az olajszivattyút is le kell bontani és ellenőrizni, különösen, ha használt darabról van szó. Ha belül már kopásnyomok láthatók, akkor még egy frissített motor is gyorsan újra hibás lesz: az új csapágyak újra fémporral szennyezhetik az olajat.
Legrosszabb esetben már a főtengely csapágypályái is károsodhatnak, ami a teljes motor felújítását vagy cseréjét teszi szükségessé.
📍 MyAutószerviz műhelyünkben ellenőrizheted és cserélheted a Renault 1.9 dCi motorod alkatrészeit – önállóan, de szakértői segítséggel, modern körülmények között.
👉 Tippek és tanácsok – MyAutószerviz önkiszolgáló szerviz Budapesten
Ford 2.0 TDCI (Puma) – A német dízel, amit még mindig sokan keresnek
A Ford 2.0 TDCI motor, különösen a 2003 körüli korai változata, a mai napig népszerű a bontókban és a szervizekben. Ellentétben a későbbi, francia eredetű 2.0 HDI motorokkal, ez a változat teljesen német fejlesztés, és semmilyen műszaki rokonságot nem mutat a PSA motorjaival – ilyen keveredés például a Mondeo 4 generációjánál történt.
Ez a régi 2.0 TDCI a Puma motorgenerációhoz tartozik, amely a Mondeo 3 fő dízelmotorja volt, és egészen 2015-ig használták a Ford Transitban és annak különféle változataiban is.
Mi van a motorháztető alatt?
- Dupla soros láncos vezérlés (nem szíj),
- 16 szelepes hengerfej két vezérműtengellyel,
- Delphi Common Rail befecskendezés – ez a motor gyenge pontja is egyben.
A Delphi rendszer különösen érzékeny a szennyezett üzemanyagra. A nagynyomású szivattyú (TNVPD) csakis az eredeti Delphi üzemanyagszűrővel működik hosszú távon hibamentesen. Más típusok használata esetén fémpor jelenhet meg, amely nemcsak a szűrőket és porlasztókat teszi tönkre, de az egész üzemanyagrendszert is károsítja – még az üzemanyagtartályban is lerakódik.
Miért kell mégis motort cserélni?
Bár az üzemanyagrendszer problémás, a leggyakoribb oka a motorcserének mégsem ez, hanem:
- a vezérműlánc hirtelen megugrása vagy elszakadása, ami komoly belső sérülésekhez vezethet,
- a kompresszió csökkenése a hengerkopás és a dugattyúgyűrűk elhasználódása miatt,
- valamint a dugattyúcsapszegek zaja, ami előrehaladott kopást jelez.
Ezek a problémák főleg a nagy futásteljesítményű Transitokban jelentkeznek, amelyeknél gyakran érdemes inkább cseremotorban gondolkodni, mint költséges felújításban.
📍 Ha Ford Transitod vagy Mondeód van 2.0 TDCI motorral, és problémát tapasztalsz, nálunk önállóan is szerelhetsz – de szakértői segítséget is kérhetsz, ha szükséged van rá!
👉 Tippek és tanácsok – MyAutószerviz önkiszolgáló szerviz Budapesten
Renault 1.5 dCi (K9K) – A legelterjedtebb kisdízel, amit ma is gyártanak
A következő népszerű motor a Renault 1.5 dCi, amely 2001 óta van gyártásban, és bizonyos változatai a mai napig készülnek. Bár mára szűkült a felhasználási területe, mindenki találkozott már vele, aki Renault-val, Dusterrel vagy akár Nissan vagy Mercedes modellel közlekedik.
Szinte minden kis- és középkategóriás Renault modellbe beépítették:
Clio, Megane, Duster, Kaptur, Kangoo, valamint Nissan Qashqai, Juke, Micra – és még sok másba is.
Miért ilyen keresett?
A rendkívül széles körű elterjedés miatt nagyon magas a kereslet bontott vagy csere 1.5 dCi motorokra. Ennek oka, hogy a motor:
- sokáig bírja, de nem minden tulajdonos tartja be a karbantartási előírásokat,
- gyakori probléma az elhasználódott henger-dugattyú egység, amely akár 6 bar alá is csökkentheti a kompressziót,
- a vezérműszíj szakadása is előfordulhat, ami súlyos károsodáshoz vezet.
A fő veszély: hajtókarcsapágyak
A 2010-es évek elején gyakori jelenség volt a hajtókarcsapágyak idő előtti elhasználódása. Ezt a problémát kétféleképpen sikerült kezelni:
- megelőző csapágycsere frissen importált járműveknél,
- és ami még fontosabb: olajcsere-intervallumok lerövidítése – a gyári 30 000 km helyett 10 000 km-re.
Ez jelentősen csökkentette a kopást, és stabilizálta a motor megbízhatóságát. Összességében tehát nincs okunk panaszra erre a kis francia dízelre – de tudni kell, hogy egy-két hibás döntés is elég lehet a motor tönkretételéhez.
📍 Ha Renault vagy Nissan járműved van 1.5 dCi motorral, és úgy érzed, csökken a teljesítmény vagy fura zajokat hallasz – gyere el hozzánk! Szereld meg saját kezűleg a MyAutószerviz önkiszolgáló műhelyében, szakértői háttérrel.
👉 Tippek és tanácsok – MyAutószerviz önkiszolgáló szerviz Budapesten
VW 1.9 TDI PD – A legendás dízel, amit sokan még ma is keresnek
A Volkswagen 1.9 TDI PD motor – különösen a végső, „pumpe-düse” (PD) technológiával szerelt változata – a mai napig nagy népszerűségnek örvend. Ezt a motort 2011-ig használták Volkswagen, Audi, Škoda és SEAT modellekben.
Bár a PD technológia (különálló injektor-szivattyúk) végül nem felelt meg az Euro 5 és szigorúbb környezetvédelmi előírásoknak, ezek a motorok hibátlanul futnak akár 800–900 ezer km-t is. Ma is rengeteg példány működik hibamentesen az utakon.
Melyek a gyenge pontok?
Bármennyire is híresen tartós a 1.9 TDI PD, több jellemző hibával is számolni kell:
- Gyakori a vezérműszíj szakadás, ami végzetes lehet.
- A motorolaj gázolajjal való felhígulása tönkreteszi a csapágyakat és a vezérműtengely bütykeit.
- A vezérműtengely gyakran elhasználódik, különösen, ha nem megfelelő minőségű vagy nem VW 505.01 jóváhagyású olajat használnak.
- A tandempumpát és porlasztókat sok esetben már felújították ezekben a motorokban, mivel ez is gyakori karbantartási pont.
Mi az a „motor runaway”?
A PD motorok esetében ritkán, de előfordulhat az úgynevezett „runaway” állapot – azaz a motor önmagát kezd el pörgetni az üzemanyag szerepét átvevő olajjal. Ez így néz ki:
- A turbinán keresztül olaj jut az intercoolerbe.
- Egy idő után az olaj gőzzé válik, majd az égéstérbe jut levegővel együtt.
- Mivel a turbódízelekben az olaj is meggyulladhat, a motor elszabadul, és felpörög a maximális fordulat fölé.
- A kulccsal való leállítás ilyenkor nem működik – a motor addig jár, amíg van levegő.
Mit tehetsz vészhelyzetben?
- Zárd el a levegő beáramlását – például egy ronggyal.
- Szedd le a légszűrő utáni csövet, és fojtsd el a nyílást.
- Ha gyors vagy, leválaszthatod a szívócső egyik ágát és befoghatod.
Ez nem játék: ha ilyet tapasztalsz, ne próbálkozz továbbindítással, hanem ellenőrizd az intercooler és a turbó környékét olaj jelenlétére!
📍 Ha 1.9 TDI PD motorral szerelt VW, Audi vagy Škoda autód van, és fura zajokat, olajszagot vagy teljesítménycsökkenést tapasztalsz – gyere el hozzánk, és ellenőrizd a motort önkiszolgáló rendszerünkben. Segítünk, ha kell!
👉 Tippek és tanácsok – MyAutószerviz önkiszolgáló szerviz Budapesten
Ford Focus 1.6 benzines motor (Zetec S / Duratec) – A népszerű szívó benzinmotor, amit sokan keresnek
Térjünk át a benzines motorokra, amelyekre – meglepő módon – nagyobb kereslet van a bontókban, mint a dízelekre.
Az egyik leggyakrabban keresett motor a 1,6 literes benzines Sigma sorozat, amely a Ford Focus I. és II. generációjában is elérhető volt. Ez a motor korábban Zetec S néven futott, majd 2005-től Duratec néven ismerték.
Gyártása 1999-ben indult, és egészen 2009-ig tartott. Nemcsak Focus modellekben fordul elő, hanem:
- Fiesta,
- Fusion (hatchback),
- C-Max,
- valamint Volvo S40, C30 és V50 modellekben is, mivel ezek a Ford Focus padlólemezére épültek.
Miért ilyen népszerű?
Ez a motor egy egyszerű, szívó benzines konstrukció, és nincsenek komoly típushibái. Ugyanakkor mégis sokszor szükségessé válik a cseréje, főleg a következő okok miatt:
- Vezérműszíj szakadás esetén gyakran teljes motorkár keletkezik.
- Előfordul, hogy dugattyúk hangos ütése és a henger-dugattyú egység (CPG) kopása miatt válik menthetetlenné.
- A motor nem rendelkezik hidrotőkés szelepemeléssel (hidrotőkék). Ez azt jelenti, hogy 300 000 km környékén szükséges a szelepállítás – amit sokan elmulasztanak.
- A nem megfelelő szelepállás hosszú távon szelepek kiégéséhez vezet, és emiatt gyakran cseremotor kerül a helyére.
Tanácsunk: előzd meg a motorkárt!
Rendszeres vezérlésellenőrzéssel, időben végzett szelepállítással és minőségi motorolaj használatával ez a motor akár 400–500 ezer kilométerig is megbízhatóan szolgálhat.
📍 Ha Ford Focus vagy Volvo S40 1.6 benzines motorral van nálad, és zörgést, szelephangot vagy kompresszióvesztést tapasztalsz – nálunk saját kezűleg is ellenőrizheted vagy kicserélheted a motort!
👉 Tippek és tanácsok – MyAutószerviz önkiszolgáló szerviz Budapesten
VW Golf 4 1.6 16V – Egyszerű és megbízható motor, de a vezérlésre figyelni kell
A 1,6 literes benzinmotorok továbbra is stabil keresletet generálnak a bontókban, különösen, ha a Volkswagen Golf 4 modellről van szó. Ezeket a motorokat széles körben alkalmazták a teljes VAG-csoportban (Volkswagen, Audi, SEAT, Skoda) 1999 és 2005 között.
Itt kifejezetten a 16 szelepes változatról beszélünk – ez a verzió:
- könnyűfém szelepfedéllel rendelkezik,
- két vezérműszíjat használ (egy hosszabb főszíj és egy rövid szíj a két vezérműtengely között).
Milyen hibák fordulnak elő?
Ez a motor is a megbízhatóbb konstrukciók közé tartozik. Gyári hidrotőkéi vannak, tehát szelephézag-állítással nem kell foglalkozni. Ennek ellenére idővel elkerülhetetlenné válhat a motorfelújítás, főleg a következő okok miatt:
- vezérműszíj szakadása vagy megugrása – mivel két szíj van a rendszerben, dupla a hibalehetőség,
- henger-dugattyú egység (CPG) általános kopása – hosszú távon ez is csökkenti a kompressziót és növeli az olajfogyasztást.
Ezek nem típushibák, inkább a futásteljesítmény és a karbantartás hiányának következményei. De ha ezek közül bármelyik jelentkezik, sokan inkább csere- vagy bontott motorra váltanak, mintsem nagyjavításra költenének.
📍 VW Golf 4, Polo, Octavia vagy más 1.6 16V motorral szerelt autód van? Ha motorhiba miatt bajban vagy – próbáld ki önkiszolgáló szervizünket! Hozd magaddal az alkatrészt, és mi segítünk a szerelésben.
👉 Tippek és tanácsok – MyAutószerviz önkiszolgáló szerviz Budapesten
Opel 1.6 (X16XEL, Z16SE, Z16XEP) – Népszerű motorok az Astra G-ből, de olajat enni tudnak
A következő motor a használt piacon, amely gyakran keresett és vásárolt, szintén 1,6 literes benzines, de ezúttal az Opel Astra G sorozatból származik. Fontos megjegyezni, hogy ezeknél a típusoknál legalább öt különböző 1.6-os változat létezik, de a legnépszerűbbek közé tartoznak:
- X16XEL,
- Z16SE,
- Z16XEP.
Miért keresettek ezek a motorok?
Ezek a motorváltozatok nagyon hasonló henger-dugattyú egységgel (CPG) rendelkeznek – azonos furat- és löketmérettel, azaz konstruktív rokonaik egymásnak. Ugyanakkor mindegyik hajlamos jelentős motorolaj-fogyasztásra, különösen az idő előrehaladtával.
A gyakori problémák:
- Elöregedett szelepszár-szimeringek (maszlasszár tömítések),
- kopott hengerek,
- elhasználódott dugattyúgyűrűk,
- és végül, de nem utolsósorban:
vezérműszíj-szakadás, amely végzetes belső motorkárt okozhat.
Ezek a problémák külön-külön is előfordulhatnak, de gyakran együtt jelentkeznek a nagyobb futásteljesítményű motoroknál. Emiatt sok Astra G tulajdonos inkább bontott vagy csere-motorra vált, mintsem költséges motorfelújításba kezd.
📍 Van egy régebbi Opel Astra G-d 1.6-os motorral? Ha olajfogyasztással, kopással vagy vezérlésproblémával küzdesz, nálunk önállóan is megoldhatod – profi környezetben, segítséggel!
👉 Tippek és tanácsok – MyAutószerviz önkiszolgáló szerviz Budapesten
VW Passat B5 1.6 és 1.8 benzinmotorok (EA827) – Egyszerű, de tartós klasszikusok, ha nem spórolsz az olajon
A Volkswagen Passat B5 modellekben alkalmazott 1.6 és 1.8 literes szívó benzines motorok iránt állandó kereslet mutatkozik – különösen a használt motorpiacon. Ezek a motorok az EA827 motorcsaládhoz tartoznak, és megbízhatóságuk miatt népszerűek a vásárlók és szerelők körében egyaránt.
Mi a különbség köztük?
- Mindkét motor öntöttvas hengerblokkal rendelkezik.
- Az 1.6 literes változat egy egyszerű 8 szelepes hengerfejet kapott.
- Az 1.8 literes verzió viszont 20 szelepes (5 szelep/henger) hengerfejjel készül, ami már összetettebb technológiát jelent.
- Az 1.8-as motort az Audi A4 B5 modellben is használták, és ott is kiemelkedően keresett.
Nincs típushiba – de van, amire figyelni kell
Bár ezek a motorok nem rendelkeznek klasszikus gyári hibákkal, összetettebb felépítésük miatt nagyobb odafigyelést igényelnek, különösen a következő területeken:
- Kartergáz-visszavezető és hűtőrendszer – tele vannak bonyolult, vékony csövekkel és csatlakozásokkal, amelyek:
- repedhetnek,
- eltömődhetnek,
- és szivárgásokat okozhatnak.
- A megnövekedett karternyomás gyakran az elhanyagolt szellőzés vagy hűtővízvesztés következménye.
- Az 1.8-as változatban állítható szívócső-rendszer is van, de ez szerencsére nem okoz motorkárokat.
Mikor és miért cserélik őket?
A főkopás ezeknél a motoroknál jellemzően 400 000 km felett jelentkezik, főként ha:
- rossz minőségű motorolajat használnak,
- elhanyagolják az olaj- és hűtőfolyadék-szivárgások megszüntetését,
- vagy egyszerűen késik a vezérműszíj cseréje.
A következmények lehetnek:
- olajfogyasztás,
- kompressziócsökkenés,
- hengerfal-karcok túlhevülés miatt,
- és végül teljes motorkár.
Viszont, ha ezeket időben és megfelelően karbantartják, ezek a motorok akár 700 000 km-t is problémamentesen kibírnak.
📍 Ha Passatod, Audid vagy más VAG autód van 1.6 vagy 1.8 literes benzines motorral, ne várd meg a motorvégzetet – ellenőrizd, javítsd vagy cseréld ki nálunk, önállóan vagy tapasztalt szerelő segítségével!
👉 Tippek és tanácsok – MyAutószerviz önkiszolgáló szerviz Budapesten
Összefoglalás – Meghosszabbíthatod a motorod életét, ha Te magad gondoskodsz róla
A leggyakoribb motorkárosodások – legyen szó olajhiányról, vezérműszíj-szakadásról vagy kompresszióvesztésről – mind megelőzhetők, ha időben és szakszerűen karbantartod az autódat.
És ehhez nem is kell márkaszerviz vagy vagyonokat fizetned – elég, ha eljössz hozzánk.
A MyAutószerviz önkiszolgáló műhelyében:
- Saját kezűleg végezheted el a motorolaj cseréjét,
- Kicserélheted a vezérműszíjat vagy a vezérműláncot tapasztalt szerelő felügyeletével,
- És ellenőrizheted, tisztíthatod vagy akár fel is újíthatod a főbb alkatrészeket.
Modern eszközöket, szerszámokat, emelőt, diagnosztikát és szakértői támogatást biztosítunk, ha szükséged van rá.