Antirangsor: a 10 legmegbízhatatlanabb dízelmotor – mit kerülj el, ha hosszú távra tervezel?
A dízelmotorok híresek a nagy teherbírásukról, hosszú élettartamukról és alacsony fogyasztásukról. Sok autós épp ezért választ dízelt – főként, ha sokat közlekedik, fuvaroz vagy spórolni szeretne az üzemanyagon.
De a gyártók az elmúlt évtizedekben egyre bonyolultabbá tették a motorokat: az emissziós normák, a költségcsökkentés és a hatékonyság hajszolása miatt számos dízel túlérzékennyé, nehezen javíthatóvá vagy akár életképtelenné vált.
Ebben a cikkben összegyűjtöttük a 10 legproblémásabb dízelmotort – köztük olyanokat, amelyek jó karbantartással még menthetőek, de olyanokat is, amelyek súlyos tervezési hibákkal születtek.
Ha érdekelnek a legnépszerűbb motorok, amiket mindenki keres:
Nézd meg nálunk is!
Esetleg magad is javítanád ezeket a motorokat? Mi segítünk!
Foglalj időpontot a szereld magad autószervizünkbe Budapesten:
Időpontfoglalás itt
10. hely
Mazda 2.0 MZR-CD: bonyolult, de nem reménytelen
A tizedik helyre a Mazda 2.0 MZR-CD dízelmotor került. Ez egy alapvetően jól működő, de komplikált szerkezetű motor.
A Denso-féle Common Rail befecskendező rendszerrel működő motor a 80-as évek Mazda dízelein alapul, de jelentősen módosították. Ennek eredményeként rengeteg kiegészítő elektronika és vákuumvezérlő szelep került bele – az EGR-től kezdve a turbón át egészen a szívócső örvényszelepeiig. A korai verziókon akár 7 elektromos-vákuumos szelep is dolgozik egyszerre.
A motor egyik komoly hibája, hogy a motorolajat könnyen felhígíthatja gázolajjal – ez történhet a nem megfelelő DPF regeneráció vagy a visszafolyócső szivárgása miatt. Egy másik tipikus hiba a porlasztó alatti tömítőalátétek kiégése, mivel a porlasztók a szelepdekniben vannak elrejtve, így a hibák nehezen észlelhetők. Ha az alátét kiég, az égéstér gázai a motorolajba jutnak, gyorsan elszennyezve azt.
A Denso rendszer elemei viszonylag megbízhatóak, de drága a javításuk, és kevés szerelő ismeri mélyrehatóan ezt a konstrukciót.
Összefoglalva: a Mazda 2.0 MZR-CD nem a legrosszabb, de komplex felépítése, érzékeny pontjai és a ritka alkatrészek miatt nem kezdőknek való motor.

👉 Ha ilyen motort szeretnél karbantartani, vagy ki szeretnéd cserélni a porlasztó tömítéseit, használd budapesti szereld magad műhelyünket!
Foglalj időpontot!
👉 További tippek és tanácsok a dízelmotor problémák kapcsán itt:
Motorproblémák és javítási tanácsok
9. hely
BMW N47: láncos rémálom
A BMW N47 dízelmotor 2007-ben debütált, de már az első 50 000 kilométernél furcsa kattogás, csörgés hallatszott a lendkerék felől. A zaj oka a vezérműlánc és olajszivattyú-lánc volt – ezek a motor hátulján találhatók, a váltó felőli oldalon.
A BMW az évek során több javítást eszközölt: új láncokat és hidraulikus feszítőket vezetett be, de sok motornál a láncok ugrottak vagy elszakadtak, ami komoly motorkárosodást okozott. Az olajszivattyú lánca is hasonló problémát jelentett – szakadás esetén a motor olajnyomás nélkül marad, és könnyen tönkremegy.
Jó hír, hogy a három lánc cseréjéhez nem kell kivenni a motort – elég levenni a váltót és a vezérlés fedelét. Műhelyünkben ez egy szereld magad javítás, amit lépésről lépésre elvégezhetsz.
Ritkábban előfordulhat hajszálrepedés a blokkban vagy hengerfej túlmelegedés, de ezek nem jellemzőek. A szívócső örvényszelepei már sokkal jobban rögzítettek, mint az elődmodelleken.
Összefoglalva: az N47 dízelmotor nem rossz konstrukció, de a hátsó vezérműláncok fokozott figyelmet igényelnek.

👉 Ha N47 motort szeretnél karbantartani vagy láncot cserélni, foglalj időpontot a budapesti önkiszolgáló műhelyünkben:
Gyors időpontfoglalás itt!
👉 További cikkek BMW motorokról:
Motorproblémák – szereld magad megoldások
8. hely
VW 2.0 TDI PD: a „ceruza” esete
A Volkswagen 2.0 TDI PD (pumpe-düse) motorok a 2000-es évek meghatározó dízeljei voltak az Audi, VW, Skoda és Seat modellekben. Sajnos nem minden verzió sikerült jól.
A balansztengelyek meghajtása gyakran problémás volt. A rövid kis 6 szögletű hajtótengely, becenevén „ceruza”, 100 000 km körül elkopott – emiatt leállt az olajszivattyú, leesett az olajnyomás, és súlyos motorhibák következtek. A VW csak 2009 után erősítette meg a tengelyt (77 mm-ről 100 mm-re nőtt).
Emellett gyakori hibák:
- Hengerfej-repedések a 16 szelepes változatokon
- Ülék-kopás a 8 szelepes változatokban (porlasztók kilazulnak)
- Tandempumpa tömítés kopása – a gázolajba olaj kerül
- Balansztengely csapágy- és fogaskerék-kopás
A piezo porlasztók ugyan tartósak, de nem javíthatók – cseréjük költséges. Az újabb, Common Rail rendszerek sem mentesek a problémáktól.
Összefoglalva: a 2.0 TDI PD motor rengeteg trükkös hibát rejthet, így ha ilyen motorral van dolgod, érdemes részletes állapotfelmérést végezni.

Használj önkiszolgáló műhelyt olajcserére, szűrők cseréjére, vagy diagnosztikára:
👉 Foglalj időpontot!
További tanácsok:
👉 Tippek és trükkök – dízelmotor javítások
7. hely
Opel 2.2 DTI (Y22DTR) – megbízható, de trükkös
Az Opel 2.2 DTI dízelmotor a 90-es évek végén jelent meg, és megtalálható az Opel Vectra, Omega, Frontera, valamint a Saab 9-5 modellekben. A motor alapvetően tartós konstrukció, megfelelő karbantartással akár 500 000 km-t is kibír, de sok típusbetegsége van, amit fontos időben felismerni.
A leggyengébb pontja a PSG16 vezérlőmodul, amely a Bosch VP44 adagolószivattyút irányítja. Ha ebben elég a tranzisztor, a motor nem indul – gyakori és költséges hiba. A szivattyú mechanikus része viszont jól javítható.
Probléma lehet még a befecskendezőrendszer levegősödése vagy az injektorcsövek tömítéseinek gyengülése, ami olajszennyezést vagy levegőt juttathat a dízelrendszerbe.
A vezérműlánc élettartama akár 300 000 km, de több motor megadta magát a szívócső örvényszelepeinek leszakadása vagy a főtengely törése miatt. A főtengelyre extra terhelés jut, mivel az a kiegyenlítőtengelyeket is hajtja, ez különösen gyenge pontja a konstrukciónak.
Tipp szerelőknek: ilyen motorral rendelkező autóknál érdemes diagnosztikát végezni a vezérlés, a PSG16 és a nyomásértékek ellenőrzésére.

👉 Ha szeretnél ilyen típusú motorral foglalkozni, bérelj szereld magad műhelyt Budapesten:
Foglalj időpontot egyszerűen itt!
👉 További tippek az Opel motorok javításához:
Tippek, hibák, és tanácsok autószereléshez
6. hely
Renault 2.2 dCi / 2.5 dCi (G9T/G9U) – túlkomplikált dízelek
A Renault 2.2 dCi és 2.5 dCi motorokat olyan modellekben használták, mint a Laguna, Espace, Vel Satis, Master vagy Trafic. A motorok Common Rail rendszerűek, de túlságosan bonyolult a felépítésük, ezért rengeteg hibalehetőséget rejtenek.
A vezérlés például önbeálló fogaskerekekből, fogasszíjból és tengelyekből áll, amelyek közül bármelyik kopást és fémreszeléket okozhat az olajban. A kombinált fogaskerék csapágya gyakran szivárogni kezd, és olajcsepegés lép fel.
A gyenge pont a motorban a kenés: a gyenge minőségű olajszivattyú, az elakadó nyomásszabályzó szelep, vagy a kopott fogaskerekek könnyen olajhiányhoz vezetnek, ami tönkreteszi a főtengely csapágyait – a motor kopogni kezd vagy besül.
Megoldás: gyakori olajcsere (max. 10 000 km-enként), olajnyomás-óra felszerelése, és a motorhangok figyelése. Ha időben lépsz, a motor élettartama növelhető.
Ezeket a motorokat rendszeresen látjuk az autóbontókban, mivel nehéz és költséges javítani őket. Ha ilyen motort használsz, érdemes minden hibajelenséget gyorsan kivizsgálni.

👉 Szeretnéd a kenési rendszert ellenőrizni vagy olajszivattyút cserélni? Próbáld ki önkiszolgáló autószervizünket:
Részletes árainkat itt találod
👉 Renault hibák és szerelési tanácsok gyűjteménye:
Autós tippek blogunkban
5. hely
Opel 2.0 CDTI (A20DTH) – csendes gyilkos?
Az Opel 2.0 CDTI motort széles körben használták az Opel Insignia, Zafira, Astra, Saab 9-5, valamint Fiat, Alfa Romeo, Suzuki és Jeep modellekben. Ez az erőforrás az 1.9 CDTI dízel továbbfejlesztett változata, olasz alapokon (Fiat/GM Powertrain), de komplexebb és problémásabb lett.
Gyakori hiba az olaj és hűtőfolyadék keveredése – például ha eltörik a hőcserélő tömítése vagy meghibásodik a szívócsatorna, amelyen át a hűtővíz is áramlik. Ezek nem életveszélyes hibák – viszont van, ami az!
A legkomolyabb veszély a főtengely csapágyak megszorulása, ami a motor végleges tönkremeneteléhez vezethet. Az ok: a maszkolás hibája a kenőrendszerben. Egy gumigyűrű az olajszivattyú és az olajszívócső között levegőt ereszt be → buborékok jelennek meg az olajban → kenés megszűnik → csapágyak megolvadnak.
Gyakori javítási tipp: a tulajdonosok olajnyomás-mérőt szerelnek be és megelőző jelleggel lecserélik a tömítést, valamint kitisztítják a redukciós szelepet.

Ha ilyen hibát észlelsz, azonnal állítsd le a motort és gyere el hozzánk:
👉 Foglalj időpontot szereld magad műhelyünkbe
👉 Olajnyomás problémák, pumpacsere és tömítéscsere lépésről lépésre:
Autójavítási tanácsok blogunkban
4. hely
Ford 2.2 TDCI (Duratorq Puma) – tragikus átalakulás
A Ford 2.2 TDCI dízelmotor a 2000-es évek elején mutatkozott be, főként Ford Transit, Jaguar X-Type, Land Rover Defender és Peugeot Boxer / Citroën Jumper / Fiat Ducato modellekben. Az első generációk megbízhatóak voltak, de a 2007 utáni verziók komoly visszalépést jelentettek.
A vezérműlánc gyakran elszakadt vagy megnyúlt, különösen a 2.4-es verziónál. Az újabb fejlesztésű könnyített hengerfejbe gyenge hidrotőkék kerültek, amelyek 200 000 km után elpuhulnak, és a görgős himbák kieshetnek. Ez ütést okozhat a vezérműtengelyeknél, és a vezérlés teljesen elpusztulhat.
A legdurvább hiba 2014-ben jelent meg: műanyag lapátos olajszivattyú, amely akár 30 000 km után eltörik → olajnyomás eltűnik → a motor megsül.
A tulajdonosok a modern szivattyút régi fogaskerekes változatra cserélik, ami szerencsére könnyen beépíthető. Ez az egyik legjobb megelőző lépés, ha ilyen Transitod van.

👉 Nálunk könnyen elvégezheted a szükséges szétszerelést és szivattyúcserét saját magad is:
Nézd meg, milyen eszközöket használhatsz nálunk
👉 Transit motor hibák, típushibák és javítási útmutatók:
Transit dízelek a blogon – szereld magad!
3. hely
2.7 HDi V6 (PSA/Ford/Jaguar/Land Rover) – prémium dízel vagy csapda?
A 2.7 HDi V6 motort a PSA (Peugeot–Citroën) és a Ford közösen fejlesztette, az angliai Dagenhamben gyártották, és olyan autókba került, mint a Peugeot 607, Citroën C6, Jaguar S-Type, Land Rover Discovery, vagy a Range Rover Sport.
A legnagyobb gond: főtengely-csapágyak elforrasztása és főtengely-törés. Ez különösen gyakori a nehéz Land Rover modellekben, de a francia autóknál is előfordul.
A probléma gyökere az olaj: a gyártó alacsony viszkozitású, energiatakarékos motorolajat javasolt, amely nem biztosította a szükséges védelmet. Ráadásul a motor olajhőmérséklete gyakran túl magas, ami tovább rontotta a kenést. Az eredeti, 2004 körüli ajánlások még vastagabb olajat javasoltak – nem véletlenül.
Megelőző megoldás:
- Vastagabb (nem energiatakarékos) olaj használata
- Olajnyomásmérő beszerelése
- Folyamatos motorhőmérséklet-ellenőrzés

👉 Ha hasonló motorod van, nálunk saját magad is lecserélheted az olajat, vagy beépítheted a védelmi eszközöket:
Szereld magad autószerviz Budapesten – áraink
2. hely
Nissan ZD30 – dízel, amit jobb elkerülni
A Nissan ZD30 egy 3.0 literes turbódízel, amelyet a Patrol, Terrano, Navara és más Nissan modellekben használtak 2000-től kezdve. A motor a kezdeti években sok bosszúságot okozott.
Főbb hibák:
- Dugattyúk törése
- Hengerfej repedése
- Izzítógyertyák szétesése
- Karosszéria szellőzőrendszer eltömődése
- Vezérműlánc szakadása
A javított, 2004 utáni verziók is csak számos utólagos módosítással váltak megbízhatóvá:
- Utólagos üzemanyag-szivattyú beépítése
- Olajleválasztó és hőmérséklet-figyelő rendszer felszerelése
- Intercooler ventilátor hozzáadása
- CR változat tömítéseinek használata
A ZD30 tuning és hibamegelőzés sok energiát és szaktudást igényel. Ezért sok Patrol-tulajdonos inkább 4.2 TD motort szerelt be helyette.

👉 Ha nálad is ZD30 van, javasoljuk a teljes motorfelkészítést szereld magad módon – segítünk!
Foglalj időpontot javításhoz
1. hely
Isuzu 3.0 V6 D-MAX – a legmegbízhatatlanabb dízel?
A dobogó legfelső fokán egy japán motor, amelyet az Isuzu gyártott az Opel Vectra C, Signum, Saab 9-5, Renault Vel Satis és Espace modellekhez.
A fő probléma: túlmelegedés, amely az alumínium motorblokk deformációját okozza. A hőterhelés hatására a hengerek “besüllyednek”, tömítési hibák lépnek fel → hűtőfolyadék a hengerbe, égéstermék az olajba.
A legveszélyeztetettebb gyártási időszak: 2001–2005. Bár később módosították a blokk kialakítását és a hűtést, sok motor generáljavításra szorult, és még utána is folyamatos figyelmet igényelt.
Javasolt óvintézkedések:
- Rendszeres hűtőrendszer-mosás
- Tömítések cseréje
- Óvatos vezetés – ne pörgesd 3000 rpm fölé

👉 Nálunk saját kezedben lehet a kontroll: hűtőrendszer tisztítás, motorellenőrzés, tömítéscsere –
Nézd meg blogunkat motorgenerál témában
GYIK – A legproblémásabb dízelmotorokról
1. Miért érdemes kerülni a 2.7 HDi V6 motort?
Mert gyakoriak benne a főtengely-csapágy hibák és a főtengely törések, főként a nem megfelelő olajhasználat és a túlmelegedés miatt.
2. Valóban annyira rossz a Nissan ZD30 motor?
Igen, főként a korai modellek. Többféle gyári hibával küzdött, amit csak komoly utólagos módosításokkal lehetett orvosolni.
3. Melyik dízelmotor az abszolút legrosszabb ebben a listában?
Az Isuzu 3.0 V6 D-MAX vezeti a listát, mivel hűtési hibái miatt blokktorzulás és motorcsere is gyakori volt.
4. Van megbízhatóbb alternatíva a ZD30 helyett?
Igen, sok Patrol-tulajdonos inkább a régebbi 4.2 TD motort választotta megbízhatóság szempontjából.
5. Mi okozza a 2.0 CDTI motorok csapágyhibáját?
Légbuborékok a kenési rendszerben a hibás tömítés miatt – ez olajhiányt és csapágyösszetapadást eredményezhet.
6. Javíthatók ezek a motorhibák otthon, saját kezűleg?
Igen, sok hiba megelőzhető vagy javítható szereld magad módon – ehhez profi eszközöket biztosítunk:
Foglalj időpontot most
7. Milyen jelek utalnak dízelmotor hibára?
Nehezen induló motor, szokatlan zajok, alacsony olajnyomás, túlmelegedés, füstölés – ezek komoly bajra utalhatnak.
8. Melyik motorok vannak még veszélyzónában a listán kívül?
Például a régebbi 1.9 dCi Renault és néhány 1.6 TDCi/Ford típus – ezekről is olvashatsz:
További motorhibák a blogban
9. Hogyan előzhetem meg a legtöbb dízelmotor hibát?
Minőségi motorolaj használata, időben történő olajcsere, rendszeres diagnosztika, és hőmérséklet-figyelés.
10. Kapok segítséget, ha nem tudok egyedül javítani?
Igen! Önkiszolgáló műhelyünkben szakértőink a helyszínen segítenek, ha elakadsz:
Tippek és tanácsok szereléshez