1.2 PureTech (EB2)

Minden, amit a 1.2 PureTech (EB2) motor gyengeségeiről tudnod kell – szereld magad útmutató

A PSA új fejlesztése – ígéretes, de nem hibátlan

A PSA csoport 2012-ben mutatta be új, háromhengeres benzinmotor-családját, az EB-szériát, melynek célja a koros TU-motorok leváltása volt. Az 1.2 literes PureTech motor könnyűfém blokkot, 12 szelepes hengerfejet, dupla vezérműtengelyt és sok változatban fázisállítót és kiegyensúlyozó tengelyeket kapott. A motorcsalád két lökettérfogat-változattal (1.0 és 1.2) készült, utóbbit turbós formában is gyártották, 100–155 lóerős teljesítménnyel.

A vezérlésről fogazott szíj gondoskodik, amely a PSA mérnökei szerint hatékonyabban működik, mivel olajban fut. A motor kis olajtöltettel rendelkezik (csak 3,25 liter!), és fontos, hogy mindig PSA B71 2312 jóváhagyással rendelkező olajat használjunk.

A töltőnyílás praktikus helyen van – a vezérműszíj fölött –, így akár vizuálisan is ellenőrizhető, hogy a szíj helyén van-e, vagy esetleg lecsúszott. Ez sokat segít hiba esetén.

Ez a motor több PSA és Opel modellben is megtalálható:

  • Citroën: C-Elysee, C3, C3 Aircross, C4 Cactus, DS3
  • Peugeot: 108, 208, 2008, 301
  • Opel: Corsa F, Crossland X

Mennyire megbízható a 1.2 PureTech?

Bár az EB2 motor viszonylag új fejlesztés, már több visszahívási kampány is kapcsolódik hozzá, főként a korai hibák miatt. A legutóbbi szériák javított konstrukcióval készültek, és ezek megbízhatóbbnak számítanak. A turbós változatok sokkal kevesebb mechanikai problémát mutatnak, mint az alap szívómotoros verziók.

Kiegészítő elemek – meglepően megbízhatóak

A szokásos kiegészítő alkatrészekkel (pl. fojtószelep, gyújtótrafók) ritkán akad gond. A tömítések is jól bírják, nem szivárog az olaj. Nincsenek tipikus hibák, így a motor ezen a téren jól szerepel.

Vákuumszivattyú – a kritikus gyenge pont

Az egyik legismertebb visszahívás a vákuumszivattyút érintette. A PSA mérnökei a fékrendszer hibájáig vezető problémákat tapasztaltak, ezért több mint 370 000 turbós modellben cserélték ki a vákuumszivattyút.

🛞 Az érintett járművek gyártási ideje: 2013. márciustól 2017. áprilisig.

Ez a hiba különösen veszélyes, hiszen a fékrásegítés működésképtelensége akár balesetet is okozhat.

Tipp szereld magad autószerelőknek

Ha használt autót vásárolsz 1.2 PureTech motorral, mindenképp:

  • ellenőrizd a vákuumszivattyú visszahívási státuszát,
  • kérj diagnosztikát a fékrendszerre,
  • és nézesd meg a vezérműszíj állapotát.

Ha úgy döntesz, hogy magad javítanál:

👉 Ne feledd: az olajcsere, vezérlés-ellenőrzés és motorhiba diagnosztika nálunk költséghatékonyan, gyorsan, és saját kezűleg is elvégezhető.

Hengerfej és szelephézagok – mire figyelj?

Az 1.2 PureTech (EB2) motorban nincsenek hidrotőkék, a szelephézagokat még a gyártás során, kalibrált emelőtőkék segítségével állították be. Bár hosszú távon nincs szükség utánállításra, ha mégis sor kerül rá, az már komolyabb szerelést igényel: hézagmérővel ellenőrizni kell a hézagokat, majd le kell venni a vezérműtengelyeket, és kiszámítani az új tőkék méretét.

Érdekesség: az szívósor a hengerfejbe van integrálva, ami gyorsabb bemelegedést tesz lehetővé, ezzel csökkentve az üzemanyag-fogyasztást.

Bizonyos esetekben előfordult már, hogy a gyújtógyertya elektródája letört, és megsértette a henger falát – ezt érdemes időben ellenőrizni, különösen használt autó vásárlása esetén.

A vezérműszíj problémái – olajban futó szíj

A cikk elején már említettük, hogy a vezérműszíj olajban fut. A PSA mérnökei szerint ez a megoldás csökkenti a súrlódást és ezáltal javítja a motor hatékonyságát és környezetbarát működését.

Csakhogy a valóságban ez sok problémát szült. Az EB2 motorban is ugyanaz a jelenség tapasztalható, mint a Ford 1.0 Ecoboost motorban: a szíj kopása miatt gumipor keletkezik, amely eltömítheti a vákuumszivattyú olajcsatornáit. A probléma súlyosbodik, ha az olaj elhasználódott, vagy benzin kerül a kenőanyagba, ami roncsolja a szíj anyagát.

Ezért nagyon fontos, hogy legkésőbb 20 000 km-enként olajat cserélj, de városi használat esetén akár már 8–10 ezer km után is. 2017-ben a gyártó módosította a szíj anyagát, és új szabályokat vezetett be: a vezérműszíjat már 100 000 km után ajánlott cserélni, nem 180 000 km után, és 6 évente, nem pedig 10 évente.

👉 2021-ben a PSA több mint 220 000 darab vezérműszíjat cserélt garanciálisan.

Magas olajfogyasztás – komolyan kell venni

Sokan panaszkodnak az olajfogyasztásra, különösen városi használat mellett. A legrosszabb esetekben 1 liter olaj is elfogy 1000 km-en, miközben a teljes olajmennyiség csak 3,25 liter. Szerencsére a motoron található klasszikus olajpálca, így naponta ellenőrizhető az olajszint, és szükség esetén utántölthető.

A túlzott olajfogyasztás gyakran a beragadt dugattyúgyűrűk miatt alakul ki, különösen akkor, ha túl ritkán cserélték az olajat. Érdemes tehát 10 000 km-nél gyakrabban – akár 8000 km-enként olajat cserélni, és nem elég csak utántölteni – a friss olaj nem oldja meg a beragadás problémáját.

✅ Készen állok a következő részre. A cikkek végére javaslom a belső linkek hozzáadását, például:

Ha szeretnéd, ezek is beépíthetők a záró szakaszba.

Olajszivattyú – ha villog az olajnyomás-lámpa

Ahogy korábban is említettük, az EB2 motorban gyorsan szennyeződik az olaj, főleg városi használat mellett. Ennek egyik legsérülékenyebb pontja az olajszivattyú. Gyakran előfordul, hogy az olajnyomás visszajelző lámpa kigyullad, noha az olajszint rendben van. A nyomásesés főként erős fékezéskor és alacsony olajszintnél válik látványossá.

Több tulajdonos számolt be arról, hogy a visszahívási kampány során, amikor a vákuumszivattyút cserélték, az olajszivattyút is újra cserélték. Ezért ha túl gyakran villan fel a „kis olajoskanna”, érdemes átnézetni az olajszivattyút is.

Főtengely tengelyirányú hézag – a motor végzetes hibája

A 1.2 PureTech motor legnagyobb problémája az axiális főtengely-lötyögés (tengelyirányú hézag). Már a motor indulásának évében, 2014-ben megjelentek a hivatalos figyelmeztetések, miszerint ezt rendszeresen ellenőrizni kell.

Az előírás szerint, ha a tengelyirányú hézag meghaladja az 0,5 mm-t, akkor a teljes motort ki kell cserélni. A PSA mérnökei már két év után rájöttek, hogy ez nem egyedi hiba, hanem idő kérdése, mikor jelentkezik bármelyik autónál.

A probléma oka az úgynevezett támasztó félgyűrűk (fémtárcsák), melyek gyenge anyagminősége vagy hibás beszerelése miatt elkopnak, eldeformálódnak. A gyártó nem ad lehetőséget ezek külön cseréjére – félgyűrűk külön nem vásárolhatók, csak a teljes blokk cseréje megoldás.

📌 Mi történik, ha a hézag túl nagy?

  • A vezérlés fázisállító hibákat produkál.
  • A vezérműszíj leugrik.
  • A dugattyúk meghajlítják a szelepeket, ami súlyos motorjavítást igényel.
  • Az olajteknőben megjelennek a széttört félgyűrű darabjai.

Ez a konstrukciós hiba különösen veszélyes, mivel előjele alig van, és amikor megtörténik, a javítás költsége sokszorosa a motor értékének.

Összefoglalás – megéri az 1.2 PureTech motor?

Bár a PSA-csoport újításai technikailag érdekesek (például az olajban futó vezérműszíj vagy a hengerfejbe épített szívósor), a motor számos súlyos konstrukciós hibától szenved. Különösen használt autó vásárlásakor fontos az alapos átvizsgálás:

  • Olajfogyasztás mértéke
  • Vezérműszíj állapota és csereideje
  • Tengelyirányú hézag mérése

👉 Ha már baj van, és te magad szeretnél olajat cserélni, vezérlést ellenőrizni vagy hibát keresni, akkor várunk szeretettel Budapesten, a MyAutószerviz önkiszolgáló műhelyében. Profi környezet, bérelhető emelők és szerszámok, és minden támogatás, hogy magad szereld meg az autódat.