Mercedes A-és B-osztály M266 motor

Mennyire megbízható a Mercedes A- és B-osztály motorja? – M266 motor bemutatása

Ha egy Mercedes A-osztály (W169) vagy B-osztály (W245) van a birtokodban, akkor szinte biztos, hogy a motor keresztben került beépítésre, erőteljes előredőléssel. Ez a konstrukció a „szendvics-platformnak” köszönhető, és komoly követelményeket támaszt a motor felépítésével szemben. Korábban már részletesen bemutattuk az OM640 dízelmotort, most pedig nézzük meg a benzines változatot: a M266 sorozatot.

Ez a motorcsalád három fő változatban készült:

  • 1.5 literes (A150) – 95 LE
  • 1.7 literes (A170) – 116 LE
  • 2.0 literes (A200) – 136 LE

Ezekhez jön még egy turbófeltöltős változat, amely szintén 2.0 literes, de már 193 lóerő leadására képes.

A motor alumíniumból készült blokkal rendelkezik, amelybe öntöttvas perselyeket építettek. Egy vezérműtengely működteti a nyolc szelepet, a vezérlésről láncos vezérlés (láncos vezérműszíj) gondoskodik. A hengerek lökete különböző a változatoknál, és a motorok viszonylag magas, 11:1-es sűrítési aránnyal dolgoznak.

Nincs légtömegmérő – helyette a szívott levegő nyomását és hőmérsékletét érzékelők figyelik.

Megbízható a Mercedes M266 motor?

Általánosságban elmondható, hogy a Mercedes M266 benzinmotor egy jól sikerült konstrukció, kevés meghibásodással. Bár a karbantartás néha nehézkes (például gyújtógyertya-csere), az igazi gondokat nem a motor, hanem inkább a CVT váltó vagy a rozsda okozza.

Benzinpumpa a tankban

A járműben egy merülő típusú elektromos szivattyú található, amely idővel (általában 200.000 km felett) egyszerűen felmondhatja a szolgálatot. Ilyenkor a teljes üzemanyagtartályt le kell szerelni a cseréhez.

Fontos: nem mindig maga a pumpa hibás, lehet, hogy csak a hozzá tartozó relé romlik el – ezt viszont a belső biztosítéktáblánál könnyen lehet ellenőrizni.

A gyenge benzinpumpa jelei:

  • Indítás után az autó pár másodperc múlva lefullad
  • Csökken a motor teljesítménye
  • Hibakódok jelennek meg (rossz keverékképzés miatt)

Ha ilyet tapasztalsz, érdemes szakemberhez fordulni vagy saját kezűleg utánanézni egy önkiszolgáló autószervizben.

Olajszivárgás

Ritkán, de előfordul:

  • Az olaj szivároghat a kartertömítés vagy a motor és a hőcserélő közti tömítés mentén.

Ezért is ajánlott időnként megvizsgálni a motort alulról is – például egy szereld magad műhelyben!

Generátor

Az A- és B-osztályú Mercedesek benzines motorral ellátott változatai egy intelligens, szabályozható generátorral rendelkeznek, amely folyamatos kapcsolatban áll az ECU-val (motorvezérlő egység), és önellenőrzést is végez. Ha az akkumulátor töltöttségi szintje megfelelő, a generátor automatikusan csökkenti a töltési feszültséget alapjáraton – ezzel jelentősen mérsékli az üzemanyag-fogyasztást.

Ez a korszerű megoldás azonban a generátor élettartamát is rövidíti. A tipikus hiba: villogó figyelmeztetések a műszerfalon, amelyek elégtelen töltést jeleznek. Ha ezeket figyelmen kívül hagyod, hamar lemerülhet az akkumulátor, és az autóban lévő rendszerek véletlenszerűen leállhatnak – végül pedig az autó teljesen megáll.

👉 Ha ilyet tapasztalsz, érdemes mielőbb elvégezni egy gyors generátor diagnosztikát – például nálunk, a MyAutószerviz önkiszolgáló műhelyében.

Klímakompresszor

A klímakompresszor kuplungja gyakran problémás:

  • A csapágy idő előtt elhasználódhat
  • Ennek következményeként a kuplung megakadhat (beragadhat)
  • Ez zörgő, kopogó hangot ad vezetés közben

Ha ilyesmit hallasz, az azonnali beavatkozást igényel, különben a klímarendszer további károsodást szenvedhet.

Főtengely pozícióérzékelő

Bár maga az érzékelő megbízható, gyakran előfordul, hogy a hozzá vezető kábel megsérül vagy elszakad. Ilyenkor a motorvezérlő hibakódot generál, ami a szenzor hibájára utal.

Tipp: cserét csak akkor végezz, ha a kábelezés is átvizsgálásra került – gyakran csak érintkezési hiba áll a háttérben.

Hidraulikus szíjfeszítő

A hidraulikus szíjfeszítő sajnos szintén egy gyenge pontja az M266 motornak. Gyakran idő előtt tönkremegy, és nem tudja biztosítani a megfelelő szíjfeszítést. Ennek eredményeként:

  • A szíj csúszni kezd
  • A generátor nem forog megfelelően
  • Tipikus nyekergő vagy csikorgó hang jelentkezik

Ha ilyet észlelsz, javasoljuk, hogy mielőbb látogass el önkiszolgáló szervizünkbe, és ellenőrizd vagy cseréld ki a szíjfeszítőt még időben.

Fojtószelep

Ha alapjáraton ingadozó fordulatszámot észlelsz, szinte biztos, hogy a fojtószelep szennyeződött. Ez nemcsak a motor működését befolyásolja, hanem hibakódokat is generál, amelyek a szelep hibás pozícióját jelzik.

A gyakorlatban előfordult már, hogy:

  • a fojtószelep beragadt, ami indítási problémákhoz vezetett,
  • vagy a helyzetérzékelő sávjai elkoptak a nagy futásteljesítmény miatt – ez esetben már nem lehet javítani, csak teljes cserére van szükség.

A tisztítás vagy csere után elengedhetetlen az adaptáció, amit szerencsére otthon is el lehet végezni, külön szoftver nélkül. Ehhez útmutatót is találsz blogunkban:
👉 Hogyan végezd el az autóalkatrészek újratanítását?

GyújtótrafókA M266 motor két darab dupla gyújtótrafóval rendelkezik, amelyek gyújtókábeleken keresztül csatlakoznak a gyertyákhoz. Ezek általában tartós alkatrészek, de:

  • 200 000 km felett az szigetelés elöregedhet,
  • és átütéses hibákat okozhat.

A tünetek: kihagyó gyújtás, remegő alapjárat vagy hibakód a motorvezérlőben. Ilyen esetekben javasolt a gyújtókábelek és a trafók ellenőrzése vagy cseréje.

Üzemanyag-befecskendezők (injektorok)

Az injektorproblémák szinte mindig az üzemanyag minőségéből fakadnak. Rossz benzin = lerakódás = pöfékelő, egyenetlen alapjárat.

A jó hír: az injektorok könnyen tisztíthatók vagy cserélhetők.
Arra figyelj, hogy:

  • mindegyik injektorban két gumikarika van, és
  • ezek idővel elveszítik a rugalmasságukat → szivárgás alakul ki.

Ezért ajánlott bizonyos időközönként karbantartani vagy cserélni őket.

Szívósor

A M266 motor két különböző hosszúságú csatornával rendelkező szívósorral működik, amelyek között egy vezérelt szelep vált. A rendszer lényege, hogy:

  • az alacsony fordulatszámnál hosszú csatorna segíti a nyomatékot,
  • 1500 és 4300 fordulat/perc között a rövid csatorna nyílik, optimalizálva a teljesítményt.

Ha ezzel probléma van (pl. leragad a szelep), a motor veszít a dinamizmusából.

Vezérműlánc

Ez a motor egy egyszerű, egysoros láncos vezérlést kapott, amely normál esetben akár 400–500 ezer km-t is kibír.

De a tapasztalat azt mutatja, hogy:

  • egyes esetekben a lánc megnyúlik,
  • vagy extrém esetben elszakad (ritka).

Figyelmeztető jel a hidegindítás utáni hangos csörgés. Ha ez jelentkezik, ideje ellenőrizni vagy cserélni a láncot.

Jó hír: a hidraulikus feszítő és a vezetősín nem igényel cserét – ezek nagyon tartósak.

Összegzés és tipp

A Mercedes M266 egy korszerű, viszonylag megbízható motor, de az apróbb alkatrészek – például injektor, gyújtás, fojtószelep – karbantartása elengedhetetlen a hosszú élettartamhoz.

Ha nem tudod, a Te autódnál mire kell figyelni, vagy szeretnél saját kezűleg utána járni a lehetséges problémáknak:
➡️ Gyere el a MyAutószerviz önkiszolgáló műhelybe, és segítünk lépésről lépésre!
👉 Foglalj időpontot itt: