automata váltók MyAutószerviz

Megbízható 6 fokozatú automata váltók – amit a szerelők is ajánlanak

Ha megbízható, klasszikus hidromechanikus automata váltót keresel, jó helyen jársz. Ebben a cikkben 10 darab 6 sebességes automata váltót mutatunk be – 5 keresztirányú beépítéshez és 5 hosszirányúhoz. Ezeket a váltókat hosszú távú tartósságuk és szerelhetőségük miatt válogattuk össze, és mindegyik ugyanolyan megbízható. Az autógyártók soha nem kínálnak választási lehetőséget a váltó típusa között, ezért nekünk kell jól ismernünk őket.

Hogyan működnek ezek az automaták?

A klasszikus automata váltók belsejében bolygóműves áttételek vannak, amelyek fokozatokat alakítanak ki a tengelyek és kapcsolóelemek között. Ezek az elemek több lamellás kuplungok és fékek, amelyek hidraulikus nyomásra zárnak vagy nyitnak. A hidraulikus nyomást szelepek és szolenoidok vezérlik, a működést pedig a váltóvezérlő egység szabályozza a sebesség, hőmérséklet és nyomás érzékelői alapján.

A keresztirányban beépített automatákban gyakran egy szöghajtásos differenciálmű is található, ami ugyanabban az ATF olajban fürdik, mint a többi belső elem. Az olajszűrő gyakran mélyen a váltóházban van, és cseréjéhez a teljes váltót szét kell szedni – viszont az olajcserét Te is elvégezheted a My Autószerviz önkiszolgáló emelőjén!

👉 Foglalj időpontot most egyszerűen online itt

👉 Tekintsd meg árainkat itt

Ha nem vagy biztos magadban, helyszíni szakértő kollégánk szívesen segít vagy tanácsot ad, de a legtöbb olajcsere művelet teljesen elvégezhető saját kezűleg.

Aisin TF-80SC – az örök klasszikus

Az egyik legismertebb és legmegbízhatóbb 6 fokozatú keresztirányú automata váltó az Aisin TF-80SC, amelyet 2003 és 2011 között számos európai autóban használtak: Ford, Renault, Volvo, Saab, PSA (Peugeot–Citroën) – szinte mindenhol találkozhatsz vele. A Volkswagen-csoportnál viszont nem alkalmazták.

Fontos tudni, hogy az Aisin TF-80SC nem univerzális – például az Opel-modellekhez külön vezérlőhidraulika (hidraulikus blokk) tartozik. A leggyakoribb hiba, ami miatt ez a váltó felújításra szorul, az a hidrodinamikus nyomatékváltó zárókuplungjának kopása. Ez teljesen természetes, de elkerülhető vagy jelentősen késleltethető, ha rendszeresen cseréled benne az ATF olajat.

Ajánlott ATF csereintervallum: 60 000 – 80 000 km

👉 Olajcsere-útmutató: Hogyan cseréld ki az automata váltó olaját lépésről lépésre

Melyik 6 fokozatú automata váltók érik meg leginkább?

Folytatjuk a legmegbízhatóbb 6 sebességes automata váltók listáját, és egyúttal emlékeztetünk: az automata váltó olajcseréje nem bonyolult, és a MyAutószerviz önkiszolgáló műhelyében Te is könnyedén elvégezheted. Ha szükséges, helyszíni szerelőnk szívesen segít!

Foglalj időpontot itt – gyorsan és online
Tippek, trükkök és útmutatók a blogunkban

Aisin TF60-SN (VW 09G)

Ez a váltó az Aisin TF-80SC testvére, de nem másolata – önálló fejlesztés, amelyet kifejezetten a Volkswagen-konszern (VAG) megrendelésére készítettek. A gyári jelzése: 09G. A 2003–2006 közötti első szériák hajlamosak voltak a túlzott kopásra, különösen agresszív vezetési stílusnál. A problémák főként a bronz perselyek kopásával kezdődtek, amit „sárga acélpor” formájában az olajban is láttak.

2006 után a konstrukciót megerősítették és újrakalibrálták, így a TF60-SN ma már egy tartós és hosszú életű automata váltó, ha megfelelően karbantartják. Ajánlott olajcsere: 80 000 km-ként, vagy korábban, ha intenzívebb használatnak van kitéve.

Aisin U760E / U660E – Toyota és Lexus

A Toyota és Lexus modellekbe épített Aisin U760E / U660E váltók is kiváló választások, különösen a 2009 utáni szériák. Az első kiadások (2006–2009) gyerekbetegségekben szenvedtek, de ezeket a gyár garanciában javította.

  • Hosszú távú megbízhatóság – akár 400 000 km is elérhető gondos karbantartással
  • Részleges ATF-csere vagy teljes csere áramoltatással ajánlott
  • Az olajcserét saját kezűleg is meg tudod csinálni, ha használsz emelőt – nálunk rendelkezésre áll minden szükséges eszköz

Jatco JF613E / Mitsubishi F6AJA / Renault AJ0

A Jatco váltók a Nissan technológiáját képviselik, de számos más márka is használta. A JF613E váltót megtalálod a Nissan Pathfinder, Murano vagy akár egyes Mitsubishi Lancer/Outlander modellekben is (itt F6AJA a kód). A Renault-nál pedig AJ0 néven fut.

Ezek a váltók 2,0 – 3,5 literes motorokhoz készültek, és megfelelő ATF-cserével rendkívül tartósak. A Jatco automatikák precíz belső működésük miatt különösen érzékenyek a régi vagy szennyezett ATF olajra, ezért rendszeres cserét igényelnek.

Hyundai A6MF1 és társai – a koreai megbízhatóság

A Hyundai és Kia modellekben 2009-től kizárólag az A6 sorozatú automata váltókat használják, amelyek 6 sebességesek és a legtöbb motorhoz elérhetők 1,6 – 3,8 literes lökettérfogatig.

  • Az A6MF1 széria jól bírja a terhelést
  • A korai szériák hibáit a gyár garanciában javította
  • A szűrők mélyen a váltó belsejében vannak, így cseréjükhöz szétszerelés kell – de az olajat részben így is tudod cserélni!

Tudtad? Az automata váltó olajszintjét túlfolyócsavarral állítják be – és ezt is megtanítjuk neked a blogunkban!

Legmegbízhatóbb automata váltók hosszirányú beépítéshez

Záró részünkhöz értünk: most bemutatjuk a legstrapabíróbb automata váltókat hosszirányú motorral szerelt autókhoz. Ezeket főként hátsó- vagy összkerékhajtású autók használják – és a jó hír: az olajcserét ezeknél is Te magad elvégezheted a MyAutószerviz önkiszolgáló műhelyében.

👉 Foglalj időpontot gyorsan, online
👉 Blog: hogyan cserélj olajat automata váltóban?

ZF 6HP – BMW, Jaguar, Ford, Bentley és mások

A híres német ZF 6HP sorozat (6HP21, 6HP28, 6HP32) igazi klasszikus. Ha 6 fokozatú automata váltóról van szó egy nem japán, hosszmotoros autóban, akkor jó eséllyel ez a váltó került bele. Használta:

  • BMW (3-as, 5-ös, X5 stb.)
  • Ford
  • Jaguar
  • Maserati
  • Bentley

A váltó élettartama akár 300 000 km is lehet, ha időben cseréled az olajat és figyelsz a hűtésre. A szűrő a váltóolaj tálcájában található, így könnyen cserélhető – különösen emelőn dolgozva.

Aisin TB-60SN / A760E – Lexus és Toyota V8

Ezt a japán váltót óriásmotorokhoz tervezték (pl. V8), és beszerelték többek között:

  • Toyota Land Cruiser
  • Lexus LX, GX
  • Mazda RX8
  • Jeep Liberty
  • Hyundai Genesis (első generáció)

Ez az automata gyakorlatilag elpusztíthatatlan, hacsak nem hanyagolják el teljesen: az ATF rendszeres cseréje és a váltóolaj hűtésének karbantartása kötelező.

Aisin TR-60SN / VW 09D – Touareg, Cayenne, Q7

A VAG-konszern saját megrendelésére készült a TR-60SN, amelyet a Volkswagen 09D jelöléssel látott el. Első generációs Touareg, Cayenne, Q7 modellek használták 2003-tól, majd bekerült Toyota és Lexus modellekbe is 2007 után.

Tartós, erős váltó – de a gyári beállítások kissé sportosabbak, ezért gyorsabban is kopik, ha nem cserélik időben az olajat. Ettől eltekintve megbízható és jól javítható konstrukció.

Jatco RE7R01A – Nissan, Infiniti

Ez már 7 sebességes automata váltó, amelyet a Nissan és Infiniti modellekhez terveztek. A RE7R01A az egyik legjobb Jatco konstrukció:

  • Akár 5,6 literes motorokhoz
  • Nincs ismert gyártási hiba
  • Alapja a legendás 5 fokozatú RE5R05A

Átlagosan 300 000 km felett is használható, ha a váltóolajat nem hanyagolják el.

Mercedes 7G-Tronic (722.9)

Természetesen nem hagyhatjuk ki a listából a Mercedes-Benz saját fejlesztésű 7G-Tronic (722.9) automata váltóját. Ez az automata:

  • Benzines és dízel modellekben is elérhető
  • 2000-es évek közepe óta használják
  • Az egyik legelterjedtebb Mercedes-váltó

Bár volt némi elektronikai hibája (vezérlőlap) a korai szériáknál, ezeket könnyen és olcsón lehet javítani. A mechanikai rész viszont nagyon strapabíró.

Összegzés: Mit kell tudni ezekről az automata váltókról?

  • Szűrők cserélhetők, csak a váltó tálcáját kell leszerelni
  • ATF olajcsere 80 000 km-enként ajánlott
  • Ne hagyd, hogy eltömődjön a hűtőrendszer! A váltóhűtő radiátor tisztán tartása legalább olyan fontos, mint az olajcsere

Nálunk ezt mind meg tudod oldani – emelőt bérelhetsz, szaktanácsot kérhetsz, és csináld magad módszerrel sok pénzt takaríthatsz meg.

Gyakran Ismételt Kérdések

Melyik automata váltók a legmegbízhatóbbak?
A hagyományos hidrodinamikus automata váltók (pl. Aisin, ZF) tartósak és egyszerűbben karbantarthatók.

Mikor szükséges az ATF (váltóolaj) cseréje?
Általában 60–100 ezer km után javasolt, de mindig kövesd a gyártói előírást.

Csinálhatom egyedül a váltóolaj cserét?
Igen, ha van emelőd és a megfelelő szerszámok – vagy bérelhetsz mindent a MyAutószerviznél.

Milyen hibák adódhatnak, ha elmarad az ATF csere?
Rángatás, váltásproblémák, túlmelegedés, korai kopás vagy váltóhibák.

Miért jobb a szereld magad műhelyben cserélni a váltóolajat?
Mert biztonságos emelőt és világítást kapsz, és saját olajjal, saját tempóban dolgozhatsz.