EGS robotizált váltó a Peugeot és Citroën modellekben – mire figyelj?
A PSA-csoport (Peugeot, Citroën) autóiban 2006-tól kezdődően elérhetővé vált az EGS (Electronic Gear Shift) nevű robotizált manuális váltó. Ez a 6 fokozatú, két tengelyes kézi sebességváltó automatizált kuplunggal és váltóműködtetéssel, amelyet elsősorban a 1.6 HDI és 2.0 HDI dízelmotorokkal, illetve a 2.0 benzines (EW10A) és a 1.6 turbós (EP6) motorokkal szereltek.
A rendszer nem automata váltó a klasszikus értelemben, hanem egy „robotizált kézi váltó” (robotizált M5/M6), amely külön váltóműolajat és hidraulikafolyadékot használ. A váltások elektronikus vezérléssel történnek, ami a kuplungot és a fokozatokat is automatikusan kezeli.
Hol találkozhatunk az EGS váltóval?
Ez a robotizált váltó széles körben alkalmazásra került a következő modellekben:
- Citroën C3, C4, C5, Berlingo, Picasso, DS3, DS5
- Peugeot 207, 208, 308, 3008, 5008, 508, RCZ, Partner
Fontos! Az EGS váltók többféle áttétellel készültek – a sebességfokozatok kiosztása a motorhoz igazodik, ezért nem minden változat csereszabatos.
🔧 Miért fontos karbantartani az EGS váltót?
Az EGS robotizált váltó megfelelő működéséhez elengedhetetlen a hidraulika rendszer tisztasága és a rendszeres olajcsere. Ha az áttételek lassan vagy rángatva kapcsolnak, vagy hibaüzenet jelenik meg, a probléma legtöbbször a hidraulikus aktuátorban vagy a kuplungban keresendő.
Jó hír: nálunk a My Autószerviz önkiszolgáló műhelyben Budapesten, saját kezedben veheted a javítást! Emelőink, szerszámaink és műszaki tanácsaink segítenek, ha robotváltó olajcserét vagy kuplungvizsgálatot szeretnél végezni.
További tippeket és útmutatókat a váltók karbantartásáról itt találsz:
Tippek és tanácsok blog
EGS robotváltó olajcsere és megbízhatóság
A Peugeot és Citroën EGS váltója két különböző típusú olajat használ:
- A fogaskerekekhez és a váltó tengelyeihez hagyományos 75W-80 ásványi váltóolaj szükséges
- A szervóhidraulikához pedig speciális félszintetikus hidraulikaolaj (pl. Total, Febi, Pentosin)
EGS váltók típuskódjai motor és fokozattartomány szerint
Motor megnevezés | Fokozat-tartomány | Váltó típuskódok |
---|---|---|
DV6TED4 / 9HZ | MСР/C | 20DS03, 20DS05, 20DS04, 20DS16 |
EW10A / RFJ | MСР/A | 20DS08, 20DS09, 20DS10, 20DS39 |
DW10BTED4 / RHR | MСР/D | 20DS12, 20DS14, 20DS13, 20DS48 |
EP6DT / 5FX | MСР/B | 20DS18, 20DS20, 20DS19 |
(Ismeretlen vagy univerzális) | (Vegyes) | 20DS22, 20DS24, 20DS23, 20DS26, 20DS28, 20DS27, 20DS32, 20DS34, 20DS33, 20DS36, 20DS38, 20DS37, 20DS41, 20DS43, 20DS42, 20DS45, 20DS47, 20DS46 |
Hogyan történik az olajcsere?
A váltóban található sebességfokozatok kenése egyszerűen karbantartható:
- Az olajleeresztő csavar alul található
- A betöltőnyílás felül van, ami egyben a szellőző is
Ezt az olajcserét Te magad is könnyedén elvégezheted önkiszolgáló műhelyünkben Budapesten, ahol emelőt, szerszámokat és tanácsadást is biztosítunk. Nem szükséges hozzá semmilyen speciális szaktudás!
Hidraulikaolaj csere – csak diagnosztikával
A szervóegységben található hidraulikaolajat cserélni már nehezebb, mivel a műveletet diagnosztikai szoftver segítségével kell elvégezni. Ugyan az olaj mennyisége csak kb. 1 liter, a csere során ennek csak fele távolítható el. Ezért sok autós inkább kétszer egymás után cseréli az olajat, így hígítva a régit.
EGS váltó megbízhatósága
Meglepő, de ez a robotizált váltó megbízhatóságban felülmúlja a legtöbb versenytársat:
- Gyorsan, pontosan vált
- Kevés meghibásodás jellemzi
- A legtöbb problémát olajcsere és újrahangolás megoldja
Sokan panaszkodnak az éles váltásokra vagy rángatásokra, amelyek gyakran:
- Használat közben beszivárgott pára vagy levegő miatt jönnek elő
- Vagy az olajszint elöregedése miatt
Ezekre a problémákra egyszerű megoldás az olajcsere és a szervóegység inicializálása (újrahangolása), amit tapasztalt szerelőnk is el tud végezni.
TIPP: Ha bizonytalan vagy a szervizelésben, keress minket bátran – tapasztalt szerelő segít, vagy megmutatja, hogyan csináld magad!
Iratkozz fel tippekre és emlékeztetőkre, nehogy elfelejtsd az olajcserét időben elvégezni.
Gyakori hibák és meghibásodások az EGS robotváltónál
Az EGS robotizált váltó általában megbízható, de néhány tipikus hibaforrásra érdemes odafigyelni – főként a hidraulikus egységre és a hozzá tartozó érzékelőkre.
1. Hidraulikus egység meghibásodása
A robotváltó működéséhez elengedhetetlen a megfelelő hidraulikaolaj szintje. Az olajszint csökkenhet:
- A kinyomócsapágy szivárgása miatt
- A hidraulikatömlők mentén
- A nyomásérzékelőnél
- Vagy a betöltőcső nyílásain keresztül
Mi történik, ha az olajszint alacsony?
- Az elektromos szivattyú folyamatosan próbál nyomást generálni → túlmelegszik → meghibásodik
- A váltó nem vált sebességet, üresbe (N) teszi magát
- Újraindítás után ideiglenesen működhet, de a hiba újra megjelenik
Ha ezt tapasztalod, ne vezess tovább – már egy kevés hiányzó olaj is végzetes kárt okozhat. Használj autómentőt, vagy keress fel minket, hogy ellenőrizzük az olajszintet és megmentsük a rendszert.
Tipp: Sok esetben egyszerű olajpótlás is megoldhatja a problémát, ha idejében elvégezzük!
2. Alacsony olajnyomás – hibás szenzor
A hidraulikus blokkban található egy olajnyomás-érzékelő, amely kulcsszerepet játszik a működésben. Ha:
- hibás értéket küld
- vagy teljesen meghibásodik
akkor a szivattyú túl gyakran indul, ez pedig hibakódokat és váltási problémákat eredményez.
A hibát csak diagnosztikai eszközzel lehet azonosítani, összehasonlítva a valós és mért nyomásértékeket.
3. Kinyomócsapágy-pozíció érzékelő hibája
Ez az érzékelő figyeli a kuplung munkáját, és ha hibás:
- A váltó nem kapcsol sebességet
- Üresben marad
- Hibaüzenet jelenik meg
A szenzor a kinyomócsapágyba van egybeépítvel:
- Csak eredeti vagy minőségi alkatrészt válassz
- Gyenge minőségű új érzékelők is gyorsan meghibásodhatnak
Ha nálunk cseréled, biztos lehetsz benne, hogy jó minőségű alkatrészt kapsz, és ha szükséges, szerelő segít vagy tanácsot ad!
Egyéb gyakori hibák az EGS robotizált váltónál
Az EGS robotváltó működését számos érzékelő és elektronikus vezérlőegység biztosítja. Ha bármelyik hibásan működik, az sebességváltási problémákhoz és üzemzavarhoz vezethet. Mutatjuk a leggyakoribb hibaforrásokat, amelyeket akár önállóan is felismerhetsz!
1. Kinyomócsapágy-pozíció érzékelő hibája
Ez az érzékelő figyeli a kuplung működését. Ha meghibásodik:
- A váltó nem kapcsol sebességet
- Üresbe vált (N) és ott is marad
- Diagnosztikával konkrét hibakód olvasható ki
Az érzékelő egybe van építve a kinyomócsapággyal, egyben kell cserélni.
Javasoljuk eredeti vagy minőségi utángyártott alkatrészt választani, mert sok olcsó verzió gyorsan tönkremegy!
2. Váltókar (R-N-D) pozíció érzékelő hibája
A váltó beragadhat egy sebességi fokozatba, vagy nem tud váltani.
A hiba forrása gyakran a váltókar helyzetét érzékelő szenzor.
A hibakód alapján diagnosztikai eszközzel könnyen beazonosítható.
3. Fordulatszám-érzékelők hibája
Az EGS rendszer két szenzort használ: egyet a bemeneti tengelyre, egyet a kimeneti tengelyre.
Ha bármelyik hibás:
- A robotváltó vészmódba kapcsol
- Diagnosztika hibát jelez
A hiba lehet magában az érzékelőben, vezetékhibában, vagy oxidált csatlakozóban.
4. Hidraulika folyadék szivárgása
Az EGS robot gyakran szivárog a hidraulikus egységből, főként a kopott szelepblokk miatt.
Ha olajfoltot találsz a kocsi alatt, az egyik hidraulikaszelep lehet a hibás.
A megoldás: szelepblokk csere, akár bontott, akár új egységgel.
5. Elektronikus vezérlőegység (ECU) meghibásodása
Néha a robot elektronikus agya (ECU) is tönkremehet. Leggyakoribb ok:
- Nedvesség a csatlakozóknál
- Hibás vagy hiányzó tömítés
A hibás ECU változatos hibakódokat dobál, néha működik, néha nem.
Néha egyszerű szárítás és kontaktjavítás is elég a javításhoz!
6. Elektromos problémák és fékrendszer hibák
Az EGS váltó érzékeny az áramellátásra és a fékpedál állapotára:
- Ha a fékpedál kapcsolója hibás, a váltó nem kapcsol
- Ha nincs jel az ABS érzékelőktől, a robot vészmódba lép
Ezeket az elektromos hibákat gyakran kábelhibák vagy kontaktproblémák okozzák – különösen, ha a motorháztető alatt sok a nedvesség vagy az oxidáció.
7. Csapágykopás a váltó mechanikájában
A robotváltó mechanikus része megbízható, de kb. 150 000 km után előfordulhat zúgás, ami a kopott csapágyakra utal.
Ez főleg az elsődleges és másodlagos tengelyek csapágyait érinti.
A hiba oka sokszor:
- Deflektor gyűrűk (2106.28, 2315.21) törése
- Ennek hatására nincs megfelelő kenés
Szerencsére a javítás nem bonyolult:
A csapágyak beszerezhetők komplett készletben (2299.64) vagy külön-külön.
Összefoglalás
Az EGS robotváltó sokszor egyszerű hibák miatt válik működésképtelenné:
- alacsony olajszint
- szenzorhiba
- vezetékezési problémák
A legtöbb gond időben felismerhető és javítható.
Ha hibát érzékelsz:
- Olvasd ki a hibakódokat
- Ellenőrizd az olajszintet
- Válassz jó minőségű alkatrészt
És ami a legfontosabb:
Ne várj a végsőkig! Ha kérdésed van vagy segítség kell, foglalj időpontot nálunk és használd ki önkiszolgáló műhelyünket Budapesten!
Gyakran Ismételt Kérdések
Mi az EGS robotizált váltó lényege?
Egy kézi váltó alapú rendszer, amelyet automatizált kuplung- és váltóműködés egészít ki, gyakori a Peugeot és Citroën modellekben.
Milyen gyakori hibák fordulnak elő az EGS váltónál?
Akadozó váltás, késleltetett reagálás, kuplungkopás, váltóolaj szivárgás, illetve vezérlőegység hibák.
Hogyan történik az EGS váltó olajcseréje?
A váltóolajat le kell engedni, új olajjal feltölteni a megfelelő csatlakozón, majd újrakalibrálni a rendszert – ezt szereld magad műhelyben is el lehet végezni.
Milyen gyakran szükséges az olajcsere az EGS robotváltóban?
Ajánlott 60–80 ezer km-enként, főleg városi használat esetén, hogy megelőzhető legyen a kuplung és a vezérlő hibája.
Miért érdemes ezt szereld magad műhelyben elvégezni?
Mert bérelhető emelő, szerszám, és segítő információ is elérhető, így jelentős szervizköltség takarítható meg.