ford_1_4_hdi

1.4 HDI / TDCi dízelmotor: megbízhatóbb, mint a németek?

A 1.4 literes PSA/Ford DLD-414 dízelmotor egy rendkívül elterjedt erőforrás, amelyet több európai kisautóba is beépítettek. Szerkezete sok tekintetben hasonlít a népszerű 1.6 HDI / TDCi motorhoz, de a különbségek lényegesek – és nem csak méretben.

A motor öntvénybetétekkel ellátott alumínium blokkot kapott, ami könnyű, mégis strapabíró kialakítást biztosít. A furat 73,7 mm, a löket pedig 82 mm – szemben a nagyobb testvér 75×88,3 mm-es méretével. A hengerfej legtöbbször 8 szelepes, ami egyszerűbb karbantartást és olcsóbb javítást jelent, főleg ha önkiszolgáló autószervizben végzed a munkát.

Különleges változatok – 16 szelepes fej és 90 lóerő

Bár a legtöbb változat 68–75 lóerőt tud, a Citroën C3 és a Suzuki Liana modellekhez egy 16 szelepes, nagy teljesítményű változatot is készítettek. Ez már 90 lóerős, és olyan extra alkatrészeket tartalmaz, mint a Denso DCR400 befecskendező rendszer, a változó geometriai turbó (IHI VVP2), valamint intercooler is jár hozzá.

Ez a kivitel összetettebb, és a karbantartása is körültekintést igényel – de ha hozzáférésed van egy csináld magad műhelyhez Budapesten, akkor nem jelent különösebb kihívást.

A leggyakoribb változatok: egyszerű, megbízható, szerelhető

A mindennapi használatban leggyakoribb verziók 68 vagy 75 lóerősek, és egyszerű BorgWarner KP35 turbóval működnek – intercooler nélkül. Ez a kialakítás kevésbé érzékeny a meghibásodásra, így ideális választás kezdő vagy költséghatékony autósok számára, akik a szereld magad elvet követik.

A leggyengébb, de leggazdaságosabb verzió: csak 54 LE

2005 és 2011 között gyártották a lebutított, 54 lóerős verziót, amit a kis méretű városi modellekbe építettek: Toyota Aygo, Peugeot 107 és Citroën C1. Ez a motor egyszerűsége miatt olcsón fenntartható, és alacsony fogyasztása miatt kedvelt választás volt.

1.4 HDi / TDCi / CD / DDiS motorváltozatok és motorkódok márkánként

TeljesítményFord (TDCi)Citroën (HDi)Peugeot (HDi)Mazda (CD)Suzuki (DDiS)Toyota (D-4D)
54 LE8HT (DV4TD)2WZ-TV
68 LEF6JA, F6JB8HX (DV4TD)8HX, 8HZ, 8HS (DV4TD), 8HR (DV4C)F6JA, F6JB
70 LEF6JD, KVJA
75 LE8HX (DV4TD)
90 LE (16V)8HY (DV4TED4)8HY

Gyenge pontok és műszaki sajátosságok – 1.4 HDi / TDCi motor

A 1.4 HDi / TDCi dízelmotorok meglepően tartósak és jól bírják a mindennapos használatot. Nincs bennük túlkomplikált technika, és a konstrukció sokkal megbízhatóbb, mint számos német motoré azonos kategóriában. Megfelelő karbantartás mellett akár 300 000 km fölötti élettartam is elérhető.

Főtengely szíjtárcsa – gumicsillapítóval

A motor nem használ kéttömegű lendkereket, ami csökkenti a javítási költségeket. Viszont a főtengely szíjtárcsa ebben az esetben rezgéscsillapítós, tehát nem örökéletű. A gumi csillapítóelemek elöregednek, berepedeznek, és ha teljesen elszakadnak, akkor a szíjtárcsát cserélni kell.

Ez tipikus olyan hiba, amit egy csináld magad műhelyben Budapesten is könnyedén orvosolhatsz.

Üzemanyagszűrő – rendszeres leeresztés szükséges

Az üzemanyagszűrő szervizelése kulcsfontosságú a dízelek életében. A 1.4 HDi / TDCi motoroknál 10 000 km-enként ajánlott a víz és kondenzátum leeresztése a szűrő alján található leeresztő szelepen keresztül.

Szűrőcsere esetén a dízelüzemanyaggal való feltöltés kötelező, különben levegősödik a rendszer. A Bosch rendszerű motoroknál ez egyszerűbb, mivel a magasnyomású szivattyú tetején van egy beépített előszivattyú. A Siemens rendszerű motoroknál viszont kézi pumpával („gumigömbbel”) kell légteleníteni.

Turbófeltöltő – megbízható, de nem örökéletű

A legtöbb 1.4 HDi / TDCi motoron BorgWarner (KKK) KP35 turbófeltöltő található, amely szinte azonos a Renault–Nissan 1.5 dCi motorjaiban használt változattal.

Ez a turbó 0,5–1,0 bar nyomást biztosít, megbízható és jól viseli a terhelést, de 200 000 km körül gyakori a cseréje vagy felújítása. A rendszeres olajcsere és a szűrők állapotának ellenőrzése nagyban hozzájárul a hosszú élettartamhoz – amit önkiszolgáló műhelyben is elvégezhetsz gazdaságosan.

További jellemző hibák – EGR, szelepdeknli, vezérműszíj és porlasztók

EGR-szelep – vákuumos vagy elektromos működtetés

A korai 1.4 HDi / TDCi motoroknál az EGR-szelep vákuumos vezérlésű volt. A későbbi, Euro 4 szabványos modellekben már elektromos hajtású EGR-t használtak. A kipufogógáz-visszavezetés csak akkor aktív, ha a hűtőfolyadék hőmérséklete 5 °C fölött van, és a fordulatszám nem haladja meg a 3000-et.

Továbbá, ha a motor több mint 5 percig alapjáraton üzemel megszakítás nélkül, az EGR automatikusan deaktiválódik.

A meghibásodás gyakori oka: a szelep szennyeződése, ami miatt nem zár rendesen, vagy az elektromos motorja tönkremegy. Ez hibakódot okoz a vezérlőegységben (pl. tanulási hiba, pozícióhiba), és a motor túl sok kipufogógázt kap vissza, aminek következménye:

  • teljesítménycsökkenés,
  • füstös kipufogógáz,
  • szegény keverék.

Kartergáz-visszavezető szelep (PCV) – olajfogyasztás forrása

Az 1.4 HDi / TDCi motor szelepdeknijében található a kartergáz-visszavezető rendszer (PCV) membrános szelepe. Ha ez a membrán elszakad, az olajos gőzök bejutnak a szívócsőbe, és súlyos olajfogyasztást okoznak.

Az olaj nem ég el teljesen, hanem lerakódik a szívórendszerben, és tönkreteheti a turbófeltöltő bypass-szelepének működését is. Ilyen esetekben az egész szelepfedelet cserélni kell, mert a PCV szelep beépítve van a műanyag fedélbe.

Vezérműszíj – könnyen cserélhető, de figyelni kell

A vezérműszíj cseréje viszonylag egyszerű, nincs szükség speciális rögzítő szerszámokra. A csereintervallum:

  • 180 000 km nehéz körülmények között,
  • 240 000 km normál használat mellett,
    vagy 10 évente.

A szíj szakadásakor a szelepek behajolnak, mivel ütköznek a dugattyúkkal – ez teljes motorfelújítást tehet szükségessé. Ezért javasolt a szíj rendszeres ellenőrzése szereld magad szervizünkben.

Porlasztó alátétek – égéstér szivárgása

A befecskendező fúvókák alatti hőálló tömítőgyűrűk (alátétek) idővel elhasználódnak, és szivárgást okoznak az égéstérből. Tipikus tünet:

  • kipufogógáz-szag az utastérben (fűtésen keresztül),
  • „pöfögő” hang járó motornál.

A hiba nem csak kellemetlen, hanem hosszú távon károsíthatja a motor környező elemeit is, ha a korom lerakódik a szívórendszerben.

Befecskendező tömítések és üzemanyagrendszer típusai – mire figyelj?

Porlasztó alátétek – kipufogógáz szivárgás

A porlasztók alatti hőálló tömítőgyűrűk (alátétek) az 1.4 HDi / TDCi motor gyenge pontjai közé tartoznak. Idővel elégnek, átégetnek, ami a következő tünetekhez vezet:

  • kipufogógáz szag az utastérben (fűtésen keresztül),
  • sziszegő, pukkanó hang járó motornál.

A hiba egyszerűen orvosolható, ha van hozzáférésed egy csináld magad műhelyhez, és időben kicseréled az alátéteket.

Kétféle üzemanyagrendszer: Bosch és Siemens

Az 1.4 HDi / TDCi motorokban két különböző típusú üzemanyagrendszert alkalmaztak, attól függően, hogy melyik márkában használták a motort.

Bosch rendszer (pl. Peugeot 207, 307, Citroën Xsara, C2, C3)

  • EDC16 rendszer, amely jól bírja a levegősödést.
  • A nagynyomású szivattyú (HPFP) beépített előszivattyúval rendelkezik.
  • A nyomásszabályzó szelep idővel eltömődhet, főként olcsó papírszűrők használata esetén.
  • A porlasztók megbízhatóak, és javíthatók is.

Siemens rendszer (pl. Ford, Mazda, Citroën C3 másik verziója)

  • SID 802 vagy 804 típusú befecskendezés.
  • Az előszivattyú külön gumi kézipumpával („golyó”) működik.
  • Levegősödésre érzékeny – főleg, ha kevés az üzemanyag a tankban, vagy helytelenül cseréltek szűrőt.
  • Ha nyomásszabályzó szelep meghibásodik, cserére szorulhat.
  • A piezo porlasztók nehezen javíthatók, és a hibafeltárás is szakértelmet igényel.

Tipikus időskori hibák – csövek, tömítések

Idősebb autóknál gyakori probléma a műanyag üzemanyagcsövek elöregedése vagy dörzsölődése. Ez mikroszkopikus levegőbeszívást okoz, amitől a dízelmotor egyenetlenül jár, nehezebben indul, vagy teljesítménycsökkenést tapasztalunk.

A csövek és bilincsek rendszeres ellenőrzésével ez a probléma megelőzhető – akár egy önkiszolgáló autószervizben is.

Összefoglalás és hasznos linkek – tanulj meg spórolni, szerelni, érteni!

Ha az autódba 1.4 HDi / TDCi motor került, akkor egy javítható, hosszú élettartamú dízel erőforrás tulajdonosa vagy. A megfelelő karbantartással és egy kis műszaki háttértudással te magad is sokat tehetsz az autódért – és akár több százezer forintot is megtakaríthatsz évente.

Nézd meg további cikkeinket is itt:
👉 Tippek és tanácsok blogunk
Ajánlott cikkek:

💬 Kövess minket Facebookon is:
https://www.facebook.com/

Hamarosan hasznos videók, tippek és műszaki magyarázatok érkeznek a Facebook-oldalunkra – például vezérléscsere, olajcsere, hibakeresés otthon!
Iratkozz fel, hogy ne maradj le, és ismerd meg jobban a saját autódat!

Gyakran Ismételt Kérdések

1. Melyik autókban található meg az 1.4 HDi / TDCi motor?

Az 1.4 HDi / TDCi motort több márka használta: Ford (Fiesta, Fusion), Peugeot (206, 207, 307), Citroën (C2, C3, Xsara), Suzuki (Liana DDiS), Mazda (2-es), Toyota (Aygo) stb.

2. Mennyire megbízható ez a dízelmotor?

Megfelelő karbantartás mellett akár 300 000 km-t is kibír, jellemző meghibásodás nélkül. Az egyszerű konstrukció és a tartós alkatrészek miatt kedvelt a „szereld magad” autósok körében is.

3. Milyen gyakran kell cserélni a vezérműszíjat?

A gyártó ajánlása szerint 180 000–240 000 km-ként vagy 10 évente. A szíj szakadás esetén szelephajlás történik – a cserét ne halaszd el!

4. Milyen hibákra hajlamos az 1.4 HDi / TDCi motor?

Gyakori hibák:

  • EGR-szelep leragadása
  • porlasztó tömítések átégetése
  • olajfogyasztás a PCV szelep miatt
  • műanyag üzemanyagcsövek kopása

5. Miért ajánlott a csináld magad szerviz ebben az esetben?

A motor felépítése egyszerű, nincs kettőstömegű lendkerék vagy bonyolult alkatrész. Ezért ideális választás, ha önkiszolgáló műhelyben szeretnéd elvégezni az autójavítást olcsóbban.